Ott Tänak Toyota jahutusprobleemidest: oleme sel aastal enesekindlamad
foto: TT
Eesti ralliäss alustab Mehhiko etappi täiesti uudses olukorras
Autoralli MM-sari on meie jaoks alanud lausa imeliselt: Ott Tänak tuli Monte Carlo etapil keerulistes oludes kolmandaks ning jätkas head hoogu Rootsi ralli jackpot’iga: 25 punkti rallivõidu eest, viis punkti punktikatse võidu eest! Kõik see tähendab, et juba 7.-10. märtsini toimuval Mehhiko rallil on eestlane täiesti uues olukorras, kus tal tuleb esimesel päeval rajale minna esimesena: ta on MM-sarja üldliider.
Mida toob meile Mehhiko ralli ning mida arvab hooaja kolmanda etapi eel Ott Tänak ise? Võtame esmalt appi Betsafe’i koefitsiendid ning anname Mehhiko eel oma panustamissoovitused, seejärel heidame aga pilgu peale Tänaku eksklusiivintervjuule, mille ta Betsafe’ile kui oma ametlikule toetajale andis!
Kõigist teistest erinev etapp
MM-sarja alguse kohta on tihti asjatundjad öelnud, et õiget pilti autode ja sõitjate võimekusest ei saa ette enne Portugali rallit. Monte Carlo on ainulaadne oma lume ja asfaldi kombinatsiooni poolest, Rootsi ralli on ainus tõsine talveralli, Mehhiko etapp erineb kõigist teistest aga selle poolest, et see sõidetakse väga kõrgel, enam kui 2000 meetri kõrgusel, kus hapnikku on õhus vähem – see röövib autodelt võimsust ning võib põhjustada tehnilisi probleeme. Täpselt nii on olnud ka Toyota meeskonnal, kes on oma senisel kahel Mehhiko rallil olnud tõsises hädas mootori jahutamisega. Selleks hooajaks on kuuldavasti saadud aga uus jahutussüsteem, mille töötamist Mehhiko tingimustes aga katsetada pole saadud – kõik panused on pandud simulaatoritele, kus Mehhiko olusid on üritatud võimalikult täpselt jäljendada.
Eelmisel hooajal oli Mehhiko etapp Toyotade jaoks päris õnnetu: ainsana lõpetas punktikohal Jari-Matti Latvala, kuid kõik kolm sõitjad olid sunnitud katkestama. Väike palsam haavadele oli tõsiasi, et Tänak ja Latvala võtsid punktikatselt kaksikvõidu, aga probleemid olid selged: Toyota masin ei olnud kõrgustes usaldusväärne.
Esimesena startiv eestlane ei ole seekord esikohasoosik number üks

foto: TT
Kui viimasel ajal oleme harjunud, et iga ralli eel on Ott Tänak soosikuks number üks, siis Mehhikos päris nii öelda ei saa – eelnimetatud mootoriprobleemide tõttu ei saa Toyota autot panustamise seisukohast veel päris usaldada ning võiduvõimaluste osas peaks eelkõige vaatama teiste nimede poole. Tänaku šansse rikub ka tõsiasi, et reedesel pikal päeval tuleb tal esimesena startida ning sellega teistele teed puhastada – tagumistel sõitjatel on kindlasti paremad võimalused reedega endale hea positsioon kätte võidelda.
Väga head võimalused peaksid olema Sébastien Ogier’l, kes saab vahelduseks startida alles kolmandalt kohalt.
Tema kogemused ja Citroeni kiirus peaksid talle andma väga korraliku šansi rallivõidu nimel võidelda ning tema peale panustamine oleks ka kõige mõistlikum tegu. Samuti ei tasu unustada näiteks Dani Sordot, kes hooaja esimestel etappidel ei startinud ning saab seetõttu reedel lähte päris tagant – miks mitte ei võiks teda poodiumi kõrgeimale astmele oodata?
Eestlase tiitli peale tasub juba nüüd panustada
Mehhiko etapi eel tasub pilk peale heita ka sellele, milliseid koefitsiente pakub Betsafe ka MM-tiitli osas. MM-sarja üldliider Ott Tänak on seal peasoosikuks – tema tiitlikoefiks on praegu lausa 1,70, mis on kõike arvestades lausa suurepärane väärtus. Sellele tasub juba nüüd panustada, sest võib arvata, et hooaja edenedes läheb see koef aina väiksemaks!
Lõpetuseks aga lubatud eksklusiivintervjuu Ott Tänakuga!
Kuidas iseloomustaksid Mehhiko rallit? Mis teeb selle ralli meeldivaks, mis aga ebameeldivaks?
Mehhiko ralli puhul on suurimaks katsumuseks kõrge temperatuur ja hõre õhk. See teeb elu raskeks kõigele, mis vajab hapnikku. Mootoril arvatakse olevalt umbes 20% vähem jõudu, lisaks hõredale õhule on ka teed aeglased, mis teeb jahutussüsteemil elu keeruliseks ja eks ta omalegi ole paras higistamine.
2015. aastal tegid Mehhiko rallil oma karjääri ühe hirmsama avarii, kui sinu auto maandus pärast üle katuse käimist vette. Kuidas sa ise sellele kogu rallimaailma vapustanud avariile tagasi vaatad?
Kindlasti ei kuulu see hetk minu lemmikute hulka ja olen tegelikult selle hetke tänaseks unustanud.
Kuidas iseloomustad rallifänne, kes on sõitjatele raja ääres kirglikult kaasa elamas?
Lõuna-Ameerika ja Mehhiko on alati olnud väga rahvarohked. See lõunamaine temperament on nähtav ja kuuldav nii hoolduspargis kui ka raja ääres. Loodetavasti lisaks neile saab esindatud ka mõni rahulik sini-must-valge.
Kui keeruline on Mehhiko ralli iga-aastane ettevalmistus meeskondade jaoks, arvestades, et ralli asub kaugel, Mehhikos testida ei saa ning Euroopas pole sarnaseid olusid võimalik leida?
Kõik ülemere rallid muudab keeruliseks fakt, et me ei saa oma ettevalmistusi teha ideaalilähendastes tingimustes, kuna tulenevalt reeglitest ei ole meil võimalik väljaspool Euroopat reaalsetes oludes testida.
Siiski oleme üritanud siin neid olusid natukenegi jäljendada ja kohe peale Rootsi rallit lendasime Hispaaniasse, kus meil oli kahepäevane test. Kui teepinnase osas suutsime leida üpriski head olud, siis kõrget temperatuuri ja hõredat õhku aitasid meil jäljendada insenerid spetsiaalsete mootoriseadistustega.
Pärast Rootsit lendasid koheselt Hispaaniasse Mehhiko ralli jaoks testima, kuidas ettevalmistus läks ning kas jäid autoga rahule?
Test läks mõistlikult. Olud olid head ja piisavalt soojust. Nägime vaeva hea tunde jaoks reedeseks päevaks, kus saan esimesena teel olla. Usun et oleme hästi valmistunud.
Esimest korda oma karjääris lähed rallile vastu MM-sarja punktitabeli liidrina. Kas see tekitab ka vastandlikke tundeid, sest Mehhikos annab stardipositsioon tagumistele meestele märkimisväärse eelise?
Kindlasti on positiivne olla punktitabelis eesotsas, kuid reaalsuses ei loe see veel midagi, kuna tegu on alles kolmanda ralliga ning hooaeg ees veel pikk. Mehhikos on stardipositsioonil suur roll, aga katsume kiirelt sellega harjuda ja ikkagi parima võimaliku tulemuse nimel võidelda.

Möödunud aastad on näidanud, et Toyota jaoks on Mehhiko ralli olnud kalendri üks raskemaid, kas kõrgusest ja kuumusest tingitud jahutusprobleemid on nüüdseks selja taha jäetud?
Tulenevalt sellest, et meie tiim on MM-sarja noorim, siis seetõttu pole meil ka niipalju andmeid varasematest aastatest kui teistel tiimidel. Insenerid on kõvasti tööd teinud ning võrreldes eelmise aastaga on meil kasutada oluliselt võimekam jahutuskomplekt. See, kuidas jahutus reaalsetes oludes toimib, selgub juba kohapeal, aga nii tiim kui ka me ise oleme võrreldes eelmise aastaga enesekindlamad.
Kui palju mõjutab hõre õhk ja kõrged temperatuurid sõitjaid? Kui nõudlik on see ralli nii vaimselt kui füüsiliselt?
Kõrge temperatuur ja hõre õhk mõjutab loomulikult nii autot kui sõitjaid. Oleme seda nüüdseks juba mitu aastat teinud ning teame päris täpselt, mis ees on ootamas, seega midagi uut ja üllatuslikku ilmselt tulemas ei ole.
Keda pead oma suurimateks konkurentideks sellel rallil?
Hooaeg on alles alguses ja midagi veel välja kujunenud ei ole, seda võime vaadata suvel, kes tiitleid jagama hakkavad.
Kas hooaja esimesele asfaldirallile Korsikas lähed vastu MM-sarja liidrina?
Asfaldil on enamasti eelis sõita esimesena, aga Korsikani on veel aega ja seda ei tea hetkel keegi, mis vahepeal saab.
MÄRKSÕNAD
SHARE