WRC Argentina ralli: Ott Tänak avaldas Argentina etapi suurima proovikivi

Foto: TT

Eesti ekipaaž läheb mullust ülikindlat võitu kaitsma

Neli etappi on juba sõidetud ning vahepeal on olnud peaaegu kuu aja pikkune paus – ent aprillikuu päris autoralli MM-etapita siiski ei jää. Nimelt on MM-karussell taas sõitnud üle ookeani ning ees ootab tänavune esimene Lõuna-Ameerika etapp, Argentina ralli.

Just nimelt esimene Lõuna-Ameerika etapp – tänavu on esmakordselt MM-kalendris ka Tšiili ralli, mis sõidetakse kaks nädalat pärast Argentina etappi. Seega võib arvata, et vahepeal koju polegi tiimidel mõtet sõita – ees ootab mitmenädalane Lõuna-Ameerika reis. Sealjuures ei pruugi ilm sugugi väga soe olla: kuna tegu on lõunapoolkeraga, on seal käes sügis ning ka ilmateade vihjab, et vihma võib rallipäevadel oodata olla.

Meie jaoks on heaks uudiseks see, et Argentina etapp on Ott Tänakule ja Martin Järveojale väga hästi sobinud – eelmisel aastal saadi teiste ees ülivõimas seljavõit, kaks aastat tagasi tuldi M-Spordi Fordiga poodiumile ning saadi Thierry Neuville’i ja Elfyn Evansi järel kirja kolmas koht. Kiired kruusateed on Tänaku leib ning õnneks on selliseid rallisid MM-kalendris kuhjaga.

Eelmise aasta etapp kulges Tänaku jaoks lausa suurepäraselt, kuigi algas paraja ehmatusega. Reedesel esimesel katsel juhtus väike sõiduviga ning spinn, mille tõttu läks enam kui 20 sekundit kaduma, kuid ülejäänud ralli oli juba puhtalt eestlaste pidu: Tänak suutis selle kaotuse juba reedeseks lõunapausiks (!) totaalselt tagasi sõita ning liidriks asuda, ülejäänud ralli oli aga juba sisuliselt võidu vormistamine. Tehnilisi ega muid probleeme Tänakul ette ei juhtunud ning nii oli Eesti fännidel seda etappi lausa lust jälgida.

Vahepealsel ajal on nii Tänaku kui Järveoja elus toimunud olulisi, ent üdini positiivseid sündmusi: ühest küljest esilinastus lõpuks suurejooneline Ott Tänaku film, mis leidis kohe palju positiivset vastukaja ning tohutut publikumenu, mõned päevad hiljem sõudis Järveoja aga oma naise Maarjaga abieluranda. Palju õnne noortele!

Tänak on soosik number üks. Kes võiksid aga veel kiired olla?

Eelmise aasta ja ka tänavuse hooaja senist kulgu arvestades ei ole kellegi üllatus, et Ott Tänak on Argentina rallil taaskord soosik number üks. Kahtlejatele võib vastuseks öelda ka veel seda, et Tänaku stardipositsioon on samuti suurepärane: Korsika ralli järel langes ta MM-sarja üldarvestuses Thierry Neuville’i ja Sébastien Ogier’ seljataha kolmandaks ning läheb seega reedel rajale olukorras, kus Neuville ja Ogier on juba natuke teed puhastanud; teisalt on punktivahed niivõrd väikesed, et midagi otsustatud veel kindlasti ei ole.

Betsafe’is Ott Tänaku ja Argentina ralli erikoefe silmitsedes jäävad mõned väga head väärtused kohe kiirelt silma: näiteks on võimalik panustada selle peale, et Ott Tänak võidab Argentinas sõitjatest kõige rohkem kiiruskatseid – selle koefitsiendiks on lausa 1,70. Tuletame meelde, et mullu triumfeeris Tänak 18 kiiruskatsest koguni kümnel – teise koha sai selles arvestuses Thierry Neuville nelja katsevõiduga… Kui Tänak püsib teel ning tema Toyota terve, siis ei tohiks katsevõitude arvestuses küll küsimusi tekkida.

Tänaku rallivõidu koefitsiendiks pakutakse 2,50, ralli ja punktikatse topeltvõidu ehk maksimaalse 30 punkti kogumise koefiks on Betsafe’is aga 4,50. Nende väärtuste juures tundub kõige loogilisema ja parema panusena just Tänaku rallivõit – 2,50 on koefitsient sisuliselt ainult seetõttu, et mitte kunagi ei saa välistada ootamatut auto lagunemist või rehvipurunemist. Nende puudumisel ei tohiks olla ühtegi sõitjat, kes puhta kiirusega Tänakule Argentinas vastu saaks.

Tänaku järel on järgmisteks soosikuteks Sébastien Ogier (4,25), Thierry Neuville (6,00) ja Kris Meeke (8,00). Ogier pole huvitaval kombel mitte kunagi varem Argentinas üldse võitnud, Meeke’i kasuks võiks aga rääkida tema eelmistel rallidel näidatud kiirus ning hea stardipositsioon reedel. Selle ralli eel saab lisaks võitjale ennustada ka esikahe või esikolme sisse jõudmist ning Meeke’i poodiumikoefiks pakutakse lausa 2,75, mis tundub praegu väga hea väärtusega koefitsiendina.

Samuti tasub vaadata ka üks-ühele võrdluste panuseid, kus võistluspaaridena on välja toodud Tänak-Ogier, Tänak-Neuville ja Ogier-Neuville – viimases paaris on Neuville’i koefiks lausa 2,33, mis väärib kindlasti panustamist!

Aga nüüd – nagu juba tavaks saanud, tegi Betsafe Ott Tänaku ametliku sponsorina Eesti ralliässaga ka algava etapi eel põgusa intervjuu!

Autoralli MM-sarjas on olnud pea kuu aja pikkune paus ning kindlasti oli selle aja jooksul üheks erilisemaks sündmuseks filmi „Ott Tänak – The Movie“ esilinastus. Kuidas jäid lõpptulemusega rahule? Kui suurt kergendust tunned praegu, et kaameramehed filmi jaoks sul pidevalt kannul pole?

Lõpptulemus sai väga hea ja Steroteki meeskond suutis teha kõik filmi detailid nii kvaliteetseks, et oli tõeliselt keeruline nuriseda millegi kallal. Ilma kaamerateta on tõesti omajagu lihtsam ja kohustusi vähem, aga sellegipoolest kindlasti tasus see aasta ära kannatada.

Millise konkurendi eluloofilmi tahaksid ise vaadata ja miks?

Mulle oli oluline, et mulle endale jääks midagi kätte ja oleks kunagi hiljem midagi riiulist üles otsida ja meenutada. Täna on elus tempo peal ja paljud sündmused jäävad ehk oma pähe salvestamata. Teised võivad ise otsustada, mida ja kuidas nad tahavad tulevikus meenutada.

Ralli MM-sarjas algab viiest võidukihutamisest koosnev kruusaperiood ning esimeseks sihtkohaks on Lõuna-Ameerikas asuv Argentina, kus sõitjaid ootavad ees rasked teed ning hulgaliselt veetakistusi. Kuidas sa seda rallit iseloomustaksid?

Argentina on üldiselt pigem kiire ralli. On palju erinevaid pinnaseid ja seetõttu ka raskemaid olusid, aga kohati ka väga siledat teed. Kõige suurem kontrast on ehk pühapäev, kui El Condori tipus on väga aeglased kivised teed.

Kuidas on tunne pärast Portugalis testimas käimist? Kui enesekindlalt Argentinale vastu lähed?

Eelmine aasta sujus kõik hästi ja kiirus oli olemas, tuleb see aasta jätkata sealt, kus eelmine aasta lõpetasime.

Argentina ralli suurimaks proovikiviks on kahtlemata legendaarne El Condori nimeline kiiruskatse. Mille poolest erineb see teistest kiiruskatsetest?

Enamasti kogu ralli on kiire, vaid pühapäeval siis Mina Clavero ja El Condor on legendaarselt aeglased ja keerulised oma olude poolest. Palju on suuri lahtiseid kive ja teise ringi katsetel tasub silmad lahti hoida.

Möödunud aastal jäite Argentinas konkurentidele püüdmatuks ning saite oma esimese rallivõidu Toyota roolis. Kontrollisite kogu nädalavahetust ning võitsite 18 kiiruskatsest koguni 10. Kas mullune ülekaal tuli sisimas ka mõnevõrra üllatusena või see oli puhtalt see, mille järgi läksid?

Tol hetkel oli väga keeruline midagi eeldada, olime uues autos uue meeskonnaga. Sellel hetkel suutsime teha esimesi samme auto arenduses ja hakkasin end mugavamalt tundma ja see sõit oli töö tulemus.

Kas võidu tegi magusamaks ka asjaolu, et see on ainus ralli, mida pole kuuekordne maailmameister Ogier suutnud oma karjääri jooksul veel võita?

See ei muuda minu jaoks midagi, oluline on maksimaalselt punkte koguda.

Teadupoolest on kruusarallidel eelis tagantpoolt startijatel. Kes võiksid olla sellel rallil niinimetatud mustad hobused?

Juhul kui tõesti on väga kuiv, siis ikka on eelis, aga üldiselt võiks Argentinas see probleem kõige minimaalsem olla. Liivastel lõikudel peaks olema piisavalt mehaanilist pidamist, mis annab meile ka ehk ikka lootust võidu sõita. Hobuseid ei tea, aga üllatada võivad kõik.

Mida pead sellel rallil suurimaks väljakutseks ning mida peab tegema selleks, et pühapäeval tõusta poodiumi kõrgeimale astmele?

On oluline, et kõik toimiks kohe stardist alates ja oleks enesekindlust sõita seal kivide vahel.

Pärast Argentina rallilt liigub karusell edasi Tšiilisse, mis on tänavu kalendris esmakordselt. Kas valmistute selleks etapiks seal mandril või naasete vahepeal Euroopasse?

Käin vahepeal päikese all puhkamas.

MÄRKSÕNAD

SHARE