Akropolise ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Septembrikuu algus on käes ning sügise saabumine tähendab seda, et ka autoralli tänavune MM-sari kihutab edasi hooaja lõpu suunas – sõitmata on veel vaid neli MM-etappi ning esimene neist peetakse septembrikuu teisel nädalavahetusel, kui autod pannakse joonele Kreekas ajaoolisel Akropolise rallil. Mida eelseisvast MM-etapist oodata, mida arvab sellest Ott Tänak ning mida olulist peaksid Akropolise ralli eel teadma? Betsafe’i blogi annab kõigest olulisest hea ülevaate!

Akropolise ralli: kivised ja keerulised mägiteed, korrutatud palavuse ja tolmuga

Sisuliselt võib öelda, et eelmisel aastal MM-kalendrisse naasnud Kreeka ralli hõivas seal otseselt Türgi etapi koha – eelmistel aastatel on kõige karmimate oludega MM-etapp sõidetud Türgis ning kui välja arvata tänavu kalendrisse naasnud Safari ralli, on tänavune kõige keerulisemate oludega etapp just Kreekas toimuv Akropolise ralli. Kuigi see toimub septembrikuus, on temperatuurid ja teeolud endiselt kuumad, lausa tulised, samal ajal kui teravad kivid ja kitsad kurvid sõitjatele mägiteedel erilist eksimisruumi ei jäta.

Teed on Kreekas ajaga muutunud pisut siledamaks, ent katsumus on sõitjate jaoks ikka sarnane: iseäranis keeruliseks võivad teed muutuda teisel läbimisel, mil suur ports autosid on kõvasti kive ja kruusa teepinnalt minema kulutanud ning selle sees olevad suured ja teravad kivid võivad autodele paksu pahandust valmistada. Seda eriti reedesel päeval, kui kavas ei ole ka lõunast hoolduspausi.

Eelmisel aastal punktikatseks olnud legendaarne Tarzani kiiruskatse, mis on peaaegu 50-aastase ajalooga ning mida on paljud sõitjad nimetanud oma Akropolise lemmikkatseks, on seekord kavas laupäeval. Nime sai see ühe Ateena politseiniku järgi, kelle valduste juurest ralli läbi läks ning kes sõitjate ja korraldajatega heaks sõbraks sai. Punktikatseks on seekord aga pika ja keerulise nimega Eleftherochori katse, mida sõidetakse pühapäeval kaks korda – ning ralli viimasel päeval ongi lisaks neile läbimistele kavas veel vaid üks, 11-kilomeetrine Elatia-Rengini katse.

Ott Tänak: oleme tänavu mitu rallit tahtejõuga võitnud

Ott Tänak sõnas Akropolise ralli eel Betsafe’ile antud eksklusiivintervjuus, et ootab Akropolise rallilt aeglast ja nõudlikku etappi, kuid päris nii katkised kui paarkümmend aastat tagasi enam sealse ralli teed ei ole. Samuti nimetas Tänak viis etappi, mis peaksid tema meelest igal juhul WRC kalendrisse kuuluma.

Kreeka ralli pakub viimase aja etappidega võrreldes sõitjatele ja autodele üsna teistsuguse proovikivi. Kuidas läks sinu testimine Kreeka etapi eel?

Olud testil olid head, testisime päris kõrgel mägedes, kus õhk oli juba pigem hõre. Kui tuleb selline ilm ka võistluste ajal, siis pärastlõunase ringi ajal võib rehvide kulumine olla juba kriitiline.

Oled suutnud võita kaks MM-rallit järjest, kuid pidevalt on kõlama jäänud see, et sa ei ole tegelikult autoga päris sina peal ja olukorraga rahul. Kas saadud võidud näitavad, et asi pole siiski niivõrd mustades toonides või on hetkel lihtsalt sinu jaoks lihtsalt asjaolud hästi kokku langenud, et oled mitmel etapil järjest suures mängus sees püsinud?

Päris sina peale on autoga hetkel olnud keeruline saada, aga tõesti on asjaolud hästi kokku langenud, eriti viimati Belgias. Puhtalt kiirusega pole meil õnnestunud ühtegi rallit võita, aga tahtejõuga sel aastal päris mitu.

Mullune Akropolise ralli lõppes sinu jaoks teise kohaga, kuigi võitsid 15 kiiruskatsest vaid kolm ning ei hoidnud nädalavahetuse jooksul kordagi liidrikohta. Kas see on üks nendest rallidest, kus tuleb eelkõige teel püsida ning rehvid ja auto terved hoida, selle asemel et igas kurvis igat sekundikümnendikku taga ajada?

Kreeka ralli oli eelmine aasta tegelikult pigem lihtsates oludes ja tagasi me kindlasti ei hoidnud. Pigem oli Kalle see, keda ei õnnestunud kuidagi murda. Sel aastal peaks ralli tulema omajagu soojem ja mõned katkisemad katsed kindlasti tulevad, aga teed on siin siiski pigem siledad.

Akropolise ralli oli vahepeal aastaid WRC kalendrist eemal, kuid eelmisel aastal naasid tippsõitjad Kreekasse. Mille poolest oli Akropolise ralli vahepealsete aastatega muutunud, kui üldse?

Suurt midagi siin muutunud ei ole, pigem on väga katkised lõigud välja jäetud või siis üldiselt on teed paremas korras, aga Kreeka teed on alati olnud pigem siledamad, kui teatud lõigud välja arvata.

Kui hästi sobib Akropolise ralli oma olemuselt sulle sõitjana ja praegusele Hyundaile?

Suuresti on see aeglane ralli ja eks niikaua on sobimine kõikidel võistlustel keeruline, kuniks autoga päris üheks ei õnnestu saada.

Millised on Akropolise ralli kõige erilisemad katsed või lõigud? Kas mõni neist torkab eriliselt silma? Palju räägitakse näiteks kuulsast Tarzani kiiruskatsest.

Loutraki ümbrused katsed tunduvad kindlasti kivide poolest kõige raskemad rehvidele/autole, ülejäänud katsed on pigem sarnased ja paremal pinnasel.

Reedesel päeval, kus kiiruskatsetel läbitakse üle 110 kilomeetri, puudub lõunane hoolduspaus. Kas see tähendab, et tõenäoliselt eraldatakse terad sõkaldest juba reedese päevaga, arvestades, et Kreeka teed on tuntud oma rehvivaenulike tingimuste poolest? Mitu varuratast tuleks hommikul kaasa võtta?

Seda näitab reedene päev, kas ja mida siin eraldatakse. Varurataste valik sõltub ka palju ilmast ja oludest.

Sülitame nüüd kolm korda üle õla – aga viimasel kolmel etapil järjest on auto sinu istumise all suutnud mahvile vastu pidada ning suuremaid tehnilisi muresid pole ralli ajal tekkinud, vähemalt selliseid, mis oleks sulle väga suurt ajakaotust põhjustanud. Kas oled hakanud midagi teisiti tegema, kas meeskond on suutnud auto vastupidavamaks muuta või on sul viimasel ajal lihtsalt olnud rohkem õnne?

Esimene prioriteet on kindlasti tegeleda nõrkade kohtadega ja on asju, mis on lahendusi saanud ja on asju, millel meeskond hoiab rohkem silma peal, aga teadlikkus nõrkadest kohtadest annab kindlasti võimaluse autot paremini elus hoida.

Järgmise hooaja WRC kalendrit ei ole veel ametlikult välja hõigatud ning ajakirjandus saab hetkel erinevate seda puudutavate kuulujuttudega välja tulla. Kui kalendri koostamisel antaks sõna ka sulle ja palutaks sul välja valida viis rallit käimasolevast hooajast, mis kindlasti kalendrisse jäävad ning kaks rallit, millest pead loobuma, siis millised valikud isikliku eelistuse põhjal teeksid?

On põhirallid, mis peaksid alati kalendris olema: Monte, Rootsi, Soome, Argentina ja Wales.

Meedias avaldatud kuuldused seostavad Hyundai tiimibossi positsiooniga varasemalt eelkõige vormelimaailmast tuntud prantslaste Éric Boullieri. Kas oled temaga varem kokku puutunud ning oskad öelda, millise inimesega on tegu?

Kuulujuttudele pole põhjust energiat raisata, elu on selleks liiga lühike!

Akropolise ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 8. september

Testikatse Lygaria (3,62 km) – kell 8.01
SS1 EKO SSS Olympic Stadium (1,95 km) – kell 20.08

Reede, 9. september

SS2 Loutraki 1 (17,95 km) – kell 7.53
SS3 Harvati (14,42 km) – kell 8.46
SS4 Loutraki 2 (17,95 km) – kell 11.29
SS5 Dafni (13,99 km) – kell 13.12
SS6 Livadia (21,03 km) – kell 15.15
SS7 Bauxites (22,97 km) – kell 17.53

Laupäev, 10. september

SS8 Pyrgos 1 (33,20 km) – kell 8.33
SS9 Perivoli 1 (17,42 km) – kell 9.34
SS10 Tarzan 1 (23,37 km) – kell 11.08
Hoolduspaus
SS11 Pyrgos 2 (33,20 km) – kell 14.33
SS12 Perivoli 2 (17,42 km) – kell 15.45
SS13 Tarzan 2 (23,37 km) – kell 17.08

Pühapäev, 11. september

SS14 Eleftherochori 1 (16,90 km) – kell 9.08
SS15 Elatia – Rengin (11,26 km) – kell 10.11
SS16 Eleftherochori 2 (16,90 km) – kell 13.18

Akropolise ralli osalejad: Sébastien Loeb on ajaloolisel etapil stardis, Virves võitleb tiitli nimel

Ralliks üles antud sõitjate nimekirja vaadates torkab kohe silma, et alles neljandat korda sel hooajal on M-Spordi Fordi roolis starti tulemas hooaja avaetapi võitnud Sébastien Loeb. Sealjuures esimest korda sel hooajal on stardis Loeb, aga pole Sébastien Ogier’d! Toyota kolmandas autos saab tema asemel jätkuvalt võimalusi Esapekka Lappi. Hyundai on Ott Tänaku ja Thierry Neuville’i kõrval starti toomas Dani Sordot.

JWRC arvestuses on seekord stardis ka Robert Virves rootslannast kaardilugeja Julia Thuliniga. JWRC arvestuses on Kreeka etapp sealjuures hooaja viimane, mis tähendab, et paika pannakse tiitlivõitja. Väga palju põnevam ei saaks seis selles arvestuses olla: viimase etapi eel juhib seda MM-sarja soomlane Sami Pajari (85p), Jon Armstrongil on samuti koos 85 punkti ning Virves on kolmas, olles kogunud 84 punkti! Kaugel pole ka soomlane Lauri Joona (79p), seega läheb selles arvestuses Akropolise rallil kõvaks paugutamiseks – seda enam, et lisapunkte jagatakse siin ka iga kiiruskatse esikoha eest.

Eestlastest on stardis veel ka R5 autol kihutav Geogrg Linnamäe, kes lööb kaas WRC2 arvestuses.

MM-tiitli võib teoreetiliselt kindlustada Rally1 arvestuses ka Kalle Rovanperä – pärast Akropolise etappi on maksimaalselt laual 90 punkti, mis tähendab, et kui ta praegu Ott Tänaku ees oleva 82-punktilise vahe suudab kaheksa punkti jagu suuremaks venitada (ja sealjuures ka teiste sõitjate ees vahet hoida), võib noormees juba kolm etappi enne hooaja lõppu tiitlit tähistada.

Akropolise ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  4. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
  7. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota)
  8. Sébastien Loeb – Isabelle Galmiche (M-Sport)
  9. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
  10. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
  11. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
  12. Jourdan Serderidis – Frédéric Miclotte (M-Sport)

Akropolise ralli ennustused: võidab see, kelle auto ja rehvid peavad vastu

Kuna tegu on karmi iseloomuga kruusaralliga, kus tagantpoolt startijatele võiks anda eelise, tasub panustamisel ehk esmajärjekorras vaadata nende meeste koefitsiente, kes alustavad stardijärjekorras esimesel päeval tagantpoolt. Iseäranis tasub silma peal hoida Dani Sordol – hispaanlane on viimasel paaril hooajal korduvalt tõestanud, et on võimeline sõitma kõrgete kohtade peale.

Üldiselt tasub aga nii karmi ralli puhul eelistada neid sõitjaid, kellel kipuvad rehvid ja istumise all olev auto terveks jääma – see tähendab eelkõige Toyotasid, kes on lisaks töökindlusele näidanud ka piisavalt head kiirust. Ka M-Spordid ei lagune nii palju kui Hyundaid, ent nende meeskonnas puuduvad tavaliselt sõitjad, kes suudaksid võidu nimel heidelda – seekord on aga stardis Sébastien Loeb, kes suudab lisaks heale stardipositsioonile oma kogemuste ja sõitjatarkusega kindlasti suurde mängu jõuda ja seal püsida.

Raske on mööda vaadata ka mullusest võitjast Kalle Rovanperäst, kes tõestas juba aasta tagasi, et suudab hoolimata noorusest Kreeka karmide oludega kohaneda ja seal võidu peale heidelda. Kaks rallit järjest võitnud Ott Tänakul ei ole MM-sarja üldarvestuse mõttes samuti enam midagi kaotada ning ka tema võib kõrgesse mängu sekkuda.

Huvitavaid fakte Akropolise ralli kohta:

  • Esimene Akropolise ralli sõideti juba 1951. aastal. Esialgu oli tegu maratoni- või kestvusralli tüüpi võistlustega.
  • Esimest korda kuulus Akropolise ralli WRC kalendrisse sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal. Esimese hooaja etappidest on tänavu MM-kavas veel näiteks Monte Carlo ralli, Rootsi ralli, Portugali ralli ja Safari ralli.
  • Esimestel Akropolise WRC rallidel tuli võistlejatel läbida enam kui 800 kilomeetri jagu kiiruskatseid. Tänavu on selleks arvuks 292,19 km.
  • Enne eelmist hooaega kuulus Akropolise ralli MM-kalendrisse viimati 2013. aastal. Toona sai võidu kirja Toyota praegune tiimipealik Jari-Matti Latvala. Mulluse ralli võitjaks tuli Kalle Rovanperä.
  • 2003. aastal võitsid Akropolise ralli Markko Märtin ja Michael Park. Tegu oli nende karjääri esimese MM-rallivõiduga.
  • Tänavusel Kreeka rallil on koguni kuus kiiruskatset, mida läbitakse vaid ühe korra. See on kogu MM-hooaja kõrgeim näitaja.