WRC Jaapani ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Ja saabki läbi! 2024. aasta autoralli MM-hooaeg ongi omadega lõpusirgele jõudnud – novembri neljandal nädalavahetusel pannakse hooajale punkt Jaapanis, kuhu MM-karussell tunamullu lausa 12-aastase pausi järel naasis. Kuigi tegu on sisuliselt Toyota koduralliga, on võimalik, et kodupublikul ei ole sel aastal erilist põhjust rõõmustamiseks – kui eelmisel kahel aastal on Kalle Rovanperä seal vormistanud oma MM-tiitli ning mullu võitis Toyota ka võistkondlikus arvestuses, siis tänavu jagatakse sõitjate tiitel ära Hyundai meeste Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku vahel, kusjuures ka meeskondlik arvestus võib vabalt kalduda Hyundai poole.

Mida hooaja viimasest rallist täpsemalt oodata ning kuidas võiks minna meie Ott Tänakul? Betsafe’i blogi teeb olulisest ülevaate!

Jaapani ralli: mitmes mõttes Toyota koduralli

Eelmised kaks rallihooaega läksid Toyota jaoks igati korda – nende noor sõitja Kalle Rovanperä krooniti kaks aastat järjest individuaalselt maailmameistriks ning võistkonnale tervikuna tuli mullu ka meeskondlik MM-tiitel. Toyota valitsusaja tõttu oli justkui sümboolne, et MM-hooajale just Jaapani rallil punkt pandi, sest tegu on täieliku Toyota koduralliga. Just nende mahitusel Jaapani asfaldietapp juba mõned aastad tagasi MM-kalendrisse lisati ning kõigele lisaks toimub see suure autotehase lähiümbruses – võistluskeskuseks on linn nimega… Toyota! Otse loomulikult on see ümmarguselt Tallinna suurune linn nime saanud selle järgi, millise autotootja peakorter ja tehas selles asub.

Enne 2022. aastat kihutasid WRC ässad Jaapanis viimati 2010. aastal, kuid toona oli ralli keskus Sapporos ning tegemist oli kruusaetapiga – muide, seal sai alles oma karjääri teise WRC etapivõidu Sébastien Ogier! Esialgu pidi Jaapani asfaldiralli MM-kalendrisse viimase etapina kuuluma juba 2020. aastal, kuid koroonapandeemia tõttu jäeti ralli toona ära – ning sellega seotud põhjused ei lubanud Jaapani rallil MM-karussellile naasta ka 2021. aastal. 2022. aasta hooajal sai Jaapani ralli lõpuks toimuda.

Hoolimata Toyota koduetapiks olemisest suutsid Hyundaid „kodumeeskonna“ pidu üle-eelmisel aastal pisut lörtsida: mäletatavasti sai Hyundai Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku abil kaksikvõidu, aga poodiumikohale kerkis kohalik sõitja Takamoto Katsuta. Mullu võitis seal Toyota mees Elfyn Evans, kes aga tänavu pole veel suutnud mitte ühtegi etapivõitu kirja saada.

Kuna Jaapan on ajavööndi mõistes meie jaoks ebamugavas paigas, toimub ralli peaaegu täies ulatuses meie jaoks öösel. Ralli ülesehitus ja katsed on reedel väga sarnased mulluse etapiga, laupäev ja pühapäev on aga võrdlemisi uued.

Jaapani ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 21. november

Testikatse Kuragaike Park (2,75 km) – kell 2.01

SS1 SSS Toyota Stadium 1 (2,15 km) – kell 12.05

Reede, 22. november

SS2 Isegami’s Tunnel 1 (23,67 km) – kell 0.44
SS3 Inabu / Shitara 1 (19,38 km) – kell 1.44
SS4 Shinsiro 1 (17,41 km) – kell 3.12
SS5 Isegami’s Tunnel 2 (23,67 km) – kell 6.32
SS6 Inabu / Shitara 2 (19,38 km) – kell 7.32
SS7 Shinsiro 2 (17,41 km) – kell 9.00
SS8 Okazaki SSS 1 (2,54 km) – kell 11.35
SS9 Okazaki SSS 2 (2,54 km) – kell 11.44

Laupäev, 23. november

SS10 Mt Kasagi 1 (16,47 km) – kell 1.05
SS11 Nenoue Kougen 1 (11,60 km) – kell 2.03
SS12 Ena 1 (22,79 km) – kell 3.16
SS13 Mt Kasagi 2 (16,47 km) – kell 6.05
SS14 Nenoue Kougen 2 (11,60 km) – kell 7.08
SS15 Ena 2 (22,79 km) – kell 8.16
Hoolduspaus
SS16 SSS Toyota Stadium 2 (2,15 km) – kell 12.05

Pühapäev, 24. november

SS17 Nukata 1 (20,23 km) – kell 0.39
SS18 Lake Mikawako 1 (13,98 km) – kell 1.35
SS19 Nukata 2 (20,23 km) – kell 2.38
Hoolduspaus
SS20 SSS Toyota Stadium 2 (2,15 km) – kell 5.17
SS21 Lake Mikawako 2 (13,98 km) – kell 7.15 (punktikatse)

Jaapani ralli osalejad: Toyota ei saanud raskekahurväge kokku

Arvestades seda, et tegu on sedavõrd otsustava etapiga, kus nende jaoks mängus ei rohkem ega vähem kui võistkondlik MM-tiitel, siis oleks võinud arvata, et Toyota saab koduralliks kokku tõeliselt vägeva löögirusika, oma parima võimaliku koosseisu, aga nii lõpuks ei läinud – kahekordne maailmemeister Kalle Rovanperä jääb sellelt rallilt kõrvale ning kuigi Sébastien Ogier on Elfyn Evansi kõrval Toyotaga stardis, saab kolmandana võistkondlikke punkte tuua kohalik mees Takamoto Katsuta, kes eriti kõrge lennuga üldiselt ei hiilga.

Hyundai on Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku kõrval kolmandasse autosse sedapuhku istutanud kogenud norralase Andreas Mikkelseni. Üldiselt on konkurents võidule ilmselt üsna hõre, sest realistlikult jagatakse see ilmselt ära vaid nelja mehe vahel: Neuville, Tänak, Evans ja Ogier.

Asfaldirallile kohaselt on kuiva ilma korral esimesena startijatel väike eelis, märja ilma korral on kasulikum lähe saada aga hiljem, sest sel juhul kuivatavad esimesed autod ideaaltrajektoori.

Eesti ekipaaže peale Tänak-Järveoja Jaapanis rohkem stardis ei ole, küll on madalamates klassides väga palju jaapanlastest rallimehi.

Jaapani ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  4. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  5. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  8. Andreas Mikkelsen – Torstein Eriksen (Hyundai)

Jaapani ralli ennustused: Neuville ja Hyundai lahkuvad triumfeerides

Ajakirjandus ja sotsiaalmeedia võivad ju Jaapani ralli eel tiitlivõitluse narratiivid suureks puhuda, aga reaalsus paistab paraku olevat siiski teistsugune – tasub meelde tuletada, et sõitjate arvestuses on Neuville’i edu Tänaku ees 25 punkti, mis tähendab seda, et belglasele piisab tiitliks sisuliselt sellest, et rahulikus tempos ralli läbi kulgeda ja kindlalt oma üksikud punktid ära võtta. Ja Tänakul oleks vaja igal juhul ralli võita ja ilmselt ka maksimumpunktid saada. Igatahes eeldab Tänaku tiitlivõiduni jõudmine ilmselt seda, et Neuville võistluse katkestaks ja üldse nullile jääks.

Päris tühikäigul ei lubata Neuville’il aga ilmselt rallit läbida, sest Hyundail on mängus ka võistkondlik tiitel. Enne viimast etappi on nende edu Toyota ees 15 punkti. Arvestades seda, et senise hooaja peale on olnud vaid kaks etappi (Soome ja Tšiili), kus emb-kumb on suutnud võistkondlikusse arvestusse teisest tiimist üle 15 punkti rohkem saada, on ka see arvestus tegelikult ilmselt sisuliselt lukus ja vormistamise küsimus.

Ralli võidu nimel hakkavad aga ilmselt heitlema vaid neli nime ning päris head šansid võiksid olla just Tänakul, kel on hea stardikoht ning motivatsioon kohe algusest peale gaasi põhjas hoida, et Neuville’i võimaliku katkestamise korral olla positsioonis, et rallivõit ja tiitel võita. Elfyn Evans pole tänavu seni suutnud võita mitte ühtegi etappi, Tänaku järel võiks kõrgelt hinnata ka Sébastien Ogier’ võimalusi, kes on alati asfaldil kiire, kuid tema viimased MM-rallid on kippunud minema aia taha.

Põnevaid fakte Jaapani ralli kohta:

  • Jaapani ralli oli esimest korda MM-kalendris 2004. aastal ning kokku on seal MM-punkte jagatud vaid kaheksal korral: aastatel 2004-2010 ja 2022-2023. Ainus sõitja, kes on Jaapani MM-etapi suutnud võita rohkem kui ühel korral, on soomlane Mikko Hirvonen.
  • 2008. aasta Jaapani ralli koosnes koguni 29 kiiruskatsest, millest lausa viis olid Sapporo Dome’i staadionil toimunud publikukatsed.
  • Ralli keskust võõrustav Toyota linn kandis kuni 1959. aastani Koromo nime. Linna põhilise tööandja ja suurtööstuse mõjul muudeti 1. jaanuari 1959 linna nimi Toyotaks.
  • Viimane Eesti ekipaaž, kes enne 2022. aastat Jaapani MM-rallil osales, oli Martin Rauami ja Silver Küti duo, kes 2008. aastal paraku oma Mitsubishi mootoriprobleemide tõttu ralli katkestama pidid.
  • Eestlaste parim tulemus Jaapani ralli „esimesest ajastust“ pärineb 2004. aastast, kui Markko Märtin ja Michael Park tulid oma Fordil Petter Solbergi ja Sébastien Loebi järel kolmandaks. 2022. aastal suutsid Ott Tänak ja Martin Järveoja aga tulla teiseks.