WRC Kanaari saarte ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Võib öelda, et WRC hooaja senised kolm etappi on toimunud sisuliselt erinevatel teekatetel ning hooaja neljas etapp lisab sinna veel ühe variandi: avaetapp Monte Carlos toimus mägistel, lumistel ja jäistel asfaltteedel, seejärel Rootsi talveralli lumel ning Keenia Safari ralli kruusal. Aasta neljas etapp toob meile selle hooaja esimese debüütralli, kui esimest korda WRC ajaloos võetakse mõõtu Kanaari saarte rallil.
Mida WRC kalendrisse esmakordselt jõudnud etapist oodata, kes seal starti tulevad ning kellelt oodata eelkõige tulemusi? Betsafe’i blogi teeb põhjaliku ülevaate!
Kanaari saarte ralli: tehniline ralli kuumal asfaldil
Kuigi WRC sarja on Kanaari saarte etapp jõudnud esmakordselt, pole tegu sugugi uue ralliga: esimest korda sõideti see juba 1977. aastal ning sellest ajast saati on ralli toimunud igal aastal, isegi vahepealsel koroona-ajal, nii et tegu on selgelt ka paljudest tavapärastest WRC etappidest traditsioonilisema ja järjepidevama ralliga. WRC kalendrisse lisati ta ERC ehk Euroopa ralli meistrivõistluste kalendrist, kuhu see etapp on kuulunud juba aastakümneid – esimest korda juba 1982. aastal!
Varasemalt on Hispaanias toimuv WRC ralli olnud kalendris küll lausa 30 hooajal, kuid seni oli see alati olnud Kataloonia ralli, mis toimus varasemalt asfaldi ja kruusa hübriidina, kuid viimastel aastatel puhta asfaldirallina. Eelmisel kahel hooajal Kataloonia etappi enam kalendris ei olnud ning selle koha hooaja lõpufaasis võttis kalendris sisuliselt endale Kesk-Euroopa etapp.
Kanaari saarte ralli on oma olemuselt klassikaline asfaldiralli soojal maal: looklevad, kurviderikkad ja väga tehnilised hea asfaldiga ja mägised teed pakuvad niigi võistlejatele päris kõva proovikivi, aga sellele lisandub ka väga olulise nüansina rehvide säästmise vajadus: kuumad ilmad ja kuum asfalt võivad hooletu sõidustiili korral rehvid kiirelt ära kulutada ning seetõttu on sellel rallil keskmisest suurem vajadus rehvikulumist manageerida, mis soosib kindlasti kogenumaid sõitjaid.
Ajakava osas on tegu väga klassikalise etapiga: reedel kaks ringi kolme katsega, laupäeval kaks ringi kolme katsega ning neli pikka katset pühapäeval, sekka veel paar lühikest publikukatset. Hispaania kultuurile kohaselt kestab üritus ralli kohta üsna hiliste õhtutundideni välja.
Kanaari saarte ralli ajakava (Eesti aja järgi):
Neljapäev, 24. aprill
Testikatse Santa Brigada (6,26 km) – kell 11.01
Reede, 25. aprill
SS1 Valsequilla – Telde 1 (26,32 km) – kell 10.03
SS2 Velleseco – Artenara 1 (15,27 km) – kell 11.49
SS3 La Aldea – Mogan 1 (17,83 km) – kell 13.25
Hoolduspaus
SS4 Valsequilla – Telde 2 (26,32 km) – kell 17.18
SS5 Velleseco – Artenara 2 (15,27 km) – kell 19.04
SS6 La Aldea – Mogan 2 (17,83 km) – kell 20.40
Laupäev, 26. aprill
SS7 Maya – Galdar 1 (24,09 km) – kell 10.05
SS8 Arucas – Firgas – Teror 1 (13,75 km) – kell 11.48
SS9 Tejeda – San Mateo 1 (23,30 km) – kell 12.58
Hoolduspaus
SS10 Maya – Galdar 2 (24,09 km) – kell 17.05
SS11 Arucas – Firgas – Teror 2 (13,75 km) – kell 18.48
SS12 Tejeda – San Mateo 2 (23,30 km) – kell 19.58
SS13 Las Palmas de Gran Canaria (1,80 km) – kell 22.35
Pühapäev, 27. aprill
SS14 Agüimes – Santa Lucia 1 (14,97 km) – kell 10.10
SS15 Maspalomas 1 (13,47 km) – kell 11.05
SS16 Costa Canaria (1,50 km) – kell 12.35
SS17 Agüimes – Santa Lucia 2 (14,97 km) – kell 13.21
SS18 Maspalomas 2 (13,47 km) – kell 15.15
Kanaari saarte ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord: Evansit ajavad taga neli maailmameistrit
Hooaja esimese kolme ralli järel on tõeliselt hea positsiooni MM-sarja liidrina sisse võtnud Elfyn Evans, kes oli Monte Carlo rallil teine ning suutis seejärel võita nii Rootsis kui Keenias ehk väga erinevates tingimustes. Kui siia juurde panna ka Evansi väga tugev eelmise hooaja lõpp, on ta juba viimasel kuuel MM-rallil järjest suutnud tulla kas esimeseks või teiseks!
Kanaari saarte rallil saab ta seega reedesel päeval lähte esimesena, mis on asfaldirallidel üldiselt järgmiste meeste ees väike eelis, sest iga auto läbimisega koguneb tee peale väikestest lõikamistest pori ja sodi, mis järgmistele pidamise pisut keerulisemaks muudab. Väga suurt rolli stardijärjekord aga asfaldirallidel üldiselt siiski ei mängi. Järgmise viie startija seas on lausa neli maailmameistrit: tiitlitkaitsja Thierry Neuville, Ott Tänak, Sébastien Ogier ning Adrien Fourmaux’ järel ka Kalle Rovanperä, kelle senine hooaja algus on olnud vaat et jahmatavalt ebaõnnestunud.
Eesti ekipaaže on lisaks Tänakule-Järveojale stardis veel kolm, nad kõik Rally2 autodega: Romet Jürgenson ja Siim Oja saavad JWRC tiitli järel kihutada M-Spordi Fordiga, Robert Virves ja Jakko Viilo on stardis Škoda Fabiaga ning Georg Linnamäe – James Morgan Toyota Rally2 autoga.
Kanaari saarte ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
- Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
- Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
- Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
Kanaari saarte ralli ennustused: Evansi koefid hea väärtusega
Kuna tegu on selgelt puhta asfaldiralliga, siis tasub ette võtta viimase kahe hooaja suviste asfaldirallide tulemused, kuigi asfaldirallisid ei ole hooaja jooksul kavas eriti palju. Kuigi võiks arvata, et asfaldil on eelkõige tugev näiteks Sébastien Ogier, siis joonistub välja hoopis omapärane muster, mis teeb ralli peamiseks soosikuks MM-sarja liidri Elfyn Evansi: Evans on eelmise kahe hooaja kuuest asfaldietapist võitnud koguni pooled ehk kolm! 2023. aastal triumfeeris ta Horvaatias ja Jaapanis, mullu ainlt Jaapanis, olles nii Horvaatias kui Kesk-Euroopas teine.
Seetõttu on Evansi rallivõidu koefitsient 6,50 tõeliselt head väärtust pakkuv ning väärib kindlasti kaalumist. Viimase kahe aasta jooksul on asfaldil ühe võidu saanud veel ka Ott Tänak (rallivõidu koef 7,50, Thierry Neuville (3,50) ja Sébastien Ogier (3,50).
Ennustada saab ka esikahe, esikolme ja esiviie sekka jõudmist. Esikolmikusse jõudmise koefidest võiks välja tuua ehk Evansi (2,05) kõrval prantslase Adrien Fourmaux’ – endise Kanaari saarte ralli võitja ja tugeva asfaldil sõitja esikolmikukoefiks on 2,30.
Huvitavaid fakte Kanaari saarte ralli kohta:
- Hoolimata sellest, et WRC kalendris on see ralli esmakordselt, peeti see esimest kroda juba 1977. aastal ning sellest ajast saati on Kanaari saarte ralli toimunud igal aastal.
- Rahvusvahelise mõõtme sai see ralli juba 1982. aastal, kuuludes tol hooajal esimest korda ERC sarja kalendrisse.
- Kanaari saarte ralli rekordvõitja on kahekordne maailmameister Carlos Sainz, kes triumfeeris seal aastatel 1985-1989. Noorematele spordisõpradele tasub ilmselt öelda, et tegu on praeguse vormel-1 ässa Carlos Sainzi isaga.
- 2005. aastal võitis Kanaari saarte ralli väikeriigi Andorra esindaja Joan Vinyes.
- Alates 2010. aastast on lõviosa võite läinud Kanaari saarte rallil väljaspoole Hispaaniat. Võitjate seas on näiteks tšehh Jan Kopecky (3x), venelane Aleksei Lukjanuk (3x) ja soomlane Juho Hänninen.
- Tänastest Rally1 sõitjatest on ainsana Kanaari saarte rallil varem triumfeerinud Adrien Fourmaux (2020).