WRC Akropolise ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Autoralli MM-sari on jõudnud hooaja kümnenda etapini: sügiskuude esimene MM-ralli peetakse Kreekas legendaarsetel Akropolise ralli teedel, mis on rallisõpru paelunud juba aastakümneid.

Thierry Neuville hoiab küll endiselt MM-sarja liidrikohta, kuid tema edu järgmiste ees ei ole veel nii mäekõrgune, et talle võiks võitjakrooni juba pähe asetada – seetõttu on põnevust MM-sarja jäänud küll ja veel ning kuigi Ott Tänaku tiitlišansid paistavad viimaste rallide ebaõnnejada järel pigem väikesed, võib ka tema endiselt mõne õnnestumise (ja Neuville ebaõnne) abiga päris suurde mängu tagasi tõusta.

Vaatame üle, mida Akropolise ralli endast kujutab, kes seal sõitma hakkavad ning mida võiks selle ralli eel ennustada!

Akropolise ralli: kivised ja keerulised mägiteed, korrutatud palavuse ja tolmuga

Sisuliselt võib öelda, et 2021. aastal MM-kalendrisse naasnud Kreeka ralli hõivas seal otseselt Türgi etapi koha – eelmistel aastatel sõideti kõige karmimate oludega MM-etapp Türgis ning kui välja arvata samuti suhteliselt värskelt kalendrisse naasnud Safari ralli, on tänavune kõige keerulisemate oludega etapp just Kreekas toimuv Akropolise ralli. Kuigi see toimub septembrikuus, on temperatuurid ja teeolud endiselt kuumad, lausa tulised, samal ajal kui teravad kivid ja kitsad kurvid sõitjatele mägiteedel erilist eksimisruumi ei jäta.

Teed on Kreekas ajaga muutunud pisut siledamaks, ent katsumus on sõitjate jaoks ikka sarnane: iseäranis keeruliseks võivad teed muutuda teisel läbimisel, mil suur ports autosid on kõvasti kive ja kruusa teepinnalt minema kulutanud ning selle sees olevad suured ja teravad kivid võivad autodele paksu pahandust valmistada. Seda eriti reedesel päeval, kui kavas ei ole ka lõunast hoolduspausi.

2021. aastal punktikatseks olnud legendaarne Tarzani kiiruskatse, mis on peaaegu 50-aastase ajalooga ning mida on paljud sõitjad nimetanud oma Akropolise lemmikkatseks, on seekord kavas juba reedel, kusjuures erinevalt eelmistest aastatest läbitakse seda seekord kahel korral. Nime sai see ühe Ateena politseiniku järgi, kelle valduste juurest ralli läbi läks ning kes sõitjate ja korraldajatega heaks sõbraks sai. Punktikatseks on seekord aga hoopis Eleftherohori katse, mida sõidetakse pühapäeval kaks korda. Kuigi mõned katsed on eelmise aastaga võrreldes jäänud samaks, on suhteliselt suur osa trassist ka mullusega võrreldes uus. Võrreldes eelmise aastaga on aga tagasi reedene hoolduspaus, mis annab sõitjatele tol päeval õige pisut rohkem eksimis- ja mänguruumi – samas pole hoolduspausi kavas laupäeva lõunal, kui selle asemel on vaid rehvivahetustsoon.

Akropolise ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 5. september

Testikatse Lygario (3,62 km) – kell 9.01

Reede, 6. september

SS1 Ano Pavliani 1 (22,47 km) – kell 7.58
SS2 Dafni 1 (21,67 km) – kell 9.09
SS3 Tarzan 1 (23,37 km) – kell 11.17
Hoolduspaus
SS4
Ano Pavliani 2 (22,47 km) – kell 14.29
SS5 Dafni 2 (21,67 km) – kell 15.40
SS6 Tarzan 2 (23,37 km) – kell 17.48

Laupäev, 7. september

SS7 Rengini (28.67 km) – kell 8.16
SS8 Thiva (20,95 km) – kell 10.37
SS9 Aghii Theodori 1 (25,87 km) – kell 13.05
SS10 Loutraki (12,90 km) – kell 15.46
SS11 Aghii Theodori 2 (25,87 km) – kell 17.05
SS12 EKO SSS (1,97 km) – kell 21.05

Pühapäev, 8. september

SS13 Inohori (17,47 km) – kell 8.59
SS14 Eleftherohori 1 (18,29 km) – kell 10.05
SS15 Eleftherohori 2 (18,29 km) – kell 13.15

Akropolise ralli osalejad: Ogier jätkab rünnakut MM-tiitlile

Kreeka MM-etapi eel on võistlejate nimekirja vaadates suurimaks uudiseks kahtlemata see, et kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier andis teada, et kavatseb kõigil neljal allesjäänud etapil starti tulla ja nii jahtida oma üheksandat MM-tiitlit: kuigi Ogier on tänavu üheksast etapist kolm vahele jätnud, on ta punktitabelis teisel kohal, jäädes liidrist Thierry Neuville’ist maha 27 punktiga. Ogier’st vaid nelja punkti kaugusel on omakorda Ott Tänak, temast viis punkti maas Elfyn Evans.

Akropolise rallil on kõik neli kenasti kohal, lisaks on Rally1 autodel stardis veel näiteks Dani Sordo ja Grégoire Munster, hobisõitjana teeb tippkonkurentsis kaasa kohalik mees Jourdan Serderidis.

Eesti ekipaaže on rivis lisaks Tänak-Järveojale veel kolm: Rally2 autodel on võistlustules Georg Linnamäe koos James Morganiga ja Robert Virves koos Aleks Leskiga, Rally3 masinal tulevad sõitma Romet Jürgenson – Siim Oja.

Akropolise ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  4. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  5. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)
  8. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  9. Jourdan Serderidis – Frédéric Miclotte (M-Sport)

Akropolise ralli ennustused: võidab see, kelle auto ja rehvid peavad vastu

Kuna tegu on karmi iseloomuga kruusaralliga, kus tagantpoolt startijatele võiks anda eelise, tasub panustamisel ehk esmajärjekorras vaadata nende meeste koefitsiente, kes alustavad stardijärjekorras esimesel päeval tagantpoolt. Iseäranis tasub silma peal hoida Dani Sordol – hispaanlane on viimasel paaril hooajal korduvalt tõestanud, et on võimeline sõitma kõrgete kohtade peale, samuti on väga korralik stardipositsioon kõrgesse mängu sekkumiseks ka meie Ott Tänakul.

Üldiselt tasub aga nii karmi ralli puhul eelistada neid sõitjaid, kellel kipuvad rehvid ja istumise all olev auto terveks jääma – see tähendab eelkõige kogenud sõitjaid, samuti tasub ehk kerge eelis anda ka Toyota sõitjatele, kelle auto kipub rasketes oludes olema Hyundai omast õige pisut töökindlam.

Kuigi ta stardib esimesel päeva teisena ehk mitte kõige ideaalsemast stardipositsioonist, on väga raske panustada Sébastien Ogier’ vastu – kõigil kuuel etapil, kus Ogier on tänavu osalenud, on ta kokkuvõttes tulnud kahe parema sekka ning näidanud seeläbi üles fenomenaalset stabiilsust. Ogier’ rallivõidu koefitsient (3,25) on igal juhul head väärtust pakkuv – see, et ralli suurima soosikuna alustab Ott Tänak (2,60), on isegi pisut üllatav. Rallivõidu koefitsientide väärtuse järgi kargab silma ka MM-sarja üldliidri Thierry Neuville’i 9,00 – kuigi ta stardib reedel esimesena, võib selle panuse puhul lootust korjata tõsiasjast, et Kalle Rovanperä suutis mullu esimesena startides ralli võita. Neuville’i esikolmikusse jõudmise koef (2,25) pakub ka kindlasti head väärtust.

Huvitavaid fakte Akropolise ralli kohta:

  • Esimene Akropolise ralli sõideti juba 1951. aastal. Esialgu oli tegu maratoni- või kestvusralli tüüpi võistlustega.
  • Esimest korda kuulus Akropolise ralli WRC kalendrisse sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal. Esimese hooaja etappidest on tänavu MM-kavas veel näiteks Monte Carlo ralli, Rootsi ralli, Portugali ralli ja Safari ralli.
  • Esimestel Akropolise WRC rallidel tuli võistlejatel läbida enam kui 800 kilomeetri jagu kiiruskatseid. Tänavu on selleks arvuks 305,30 km.
  • Enne 2021. aastat kuulus Akropolise ralli MM-kalendrisse viimati 2013. aastal. Toona sai võidu kirja Toyota praegune tiimipealik Jari-Matti Latvala. Eelmisel kolmel hooajal on selle ralli võitnud Kalle Rovanperä (kahel korral) ja Thierry Neuville.
  • 2003. aastal võitsid Akropolise ralli Markko Märtin ja Michael Park. Tegu oli nende karjääri esimese MM-rallivõiduga.
  • Tänavusel Kreeka rallil on koguni viis kiiruskatset, mida läbitakse vaid ühe korra. MM-rallide üldist dünaamikat arvestades on tegu haruldusega.