WRC Monte Carlo ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Uus autoralli MM-hooaeg on peagi algamas ning Eesti rallisõpradel on põhjust seda oodata erilise elevusega. Eesti esisõitja Ott Tänak on üle mitme aasta olukorras, kus ta alustab uut hooaega samas tiimis, milles ta eelmise lõpetas. Eesmärk on aga ikka üks ja sama – MM-tiitel!

Kui kalendris on hiljem tulemas nii mõnigi huvitav ja enneolematu etapp, siis üks on ikka aastast-aastasse sama: hooaja esimene ralli sõidetakse Lõuna-Prantsusmaa mägistel ja kohati talvistel teedel. Mida Monte Carlo rallist oodata ja mida võiks seal korda saata Ott Tänak? Betsafe’i blogi jätkab ka sel hooajal põhjalike eelvaadetega!

Monte Carlo ralli: kas hooaja kõige keerulisem etapp?

Monte Carlo etappi võib sisuliselt pidada hooaja kõige ettearvamatumaks ralliks – lumistel ja jäistel mägiteedel võib kõike juhtuda ning ülitähtsat rolli mängib ka rehvivalik. Väga suur eelis on neil sõitjatel, kes oskavad kohalikke olusid hästi lugeda ning sellele vastavad rehvivalikud teha – pikkadel mägistel katsetel võib õigete ja valede rehvide vahe katsete peale kokku olla mõõdetav minutites. Lisanüansi annab tänavu see, et alates sellest hooajast on kõikidel sõitjatel Pirelli rehvid asendatud Hankooki omadega.

Lisaks rehvivalikutele on salakavalad ka teed ise – kuigi suures osas on tegu asfaldiralliga, mängivad talvised olud eriti mägedes väga suurt rolli ning võivad teed muuta salakavalalt libedateks.

Kui vahepeal oli ralli keskus katsetest võrdlemisi kaugel Monacos, siis teist aastat on ralli keskus viidud tagasi Prantsusmaa linna Gapi – see võimaldab nii reedel kui laupäeval teha ka hoolduspausi, mida vahepealsetel aastatel kavas ei olnud.

Varurehve võetakse Monte Carlos tavaliselt autosse kaasa kaks – mitte ainult rehvipurunemiste tõttu, vaid ka selleks, et erinevad tüüpi rehvidega erinevates oludes oleks võimalikult hea tegutseda. Tihtipeale võivad mägedes olla päikesele varjatud küljed väga külmad ja jäised, päikesepoolsed küljed aga sama kiiruskatse jooksul täiesti kuivad ja ideaalse pidamisega – seega tuleb sõitjatel pidevalt olukorda hinnata ja sellele vastavalt tempot kohendada.

Ralli kava on võrreldes eelmiste aastatega oluliselt muutunud, kuid mõned aspektid on siiski jäänud endiseks – näiteks algab võistlus juba neljapäeva õhtul pimedas sõidetavate katsetega, mis tekitavad tavaliselt juba reede hommikuks korralikud vahed sisse. Otsustav punktikatse on aga endiselt kuulsal Col de Turinil.

Punktisüsteemi on taas ringi tehtud

Eelmiseks hooajaks tulid sarja juhid mäletatavasti välja uue punktisüsteemiga, mis hakkas kohe esimesest päevast peale kõvasti kriitikat saama. Kui varasemalt jagati punkte ralli võidu ja punktkatse eest, siis eelmisel hooajal kehtis süsteem, mille järgi läksid ralli võidu punktid justkui lukku laupäeva õhtul (ralli tuli küll kindlasti lõpuni sõita), pühapäeva eest saadi eraldi ja punktikatse eest veel eraldi punkte. See tekitas olukorra, kus ralli võitja ei pruukinudki saada kõige rohkem punkte – kui ta näiteks laupäeva õhtul ei olnud esikohal, aga pühapäevaga sinna tõusis.

Nüüd on kriitikuid kuulda võetud ning algavast hooajast on punktisüsteemi taas pisut kohendatud. Ralli lõpus saab ralli esikümme punkte jaotusega 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1, lisapunkte teenivad viis kõige kiiremat pühapäevase päeva läbijat ning viis punktikatse parimat. Ühe ralli maksimumpunktid on seega 30 asemel nüüd 35 punkti – seda juhul, kui ralli võitja on kiireim ka pühapäevases arvestuses ja punktikatsel.

Monte Carlo ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Kolmapäev, 22. jaanuar

Testikatse Route de la Garde (3,3 km) – kell 17.01

Neljapäev, 23. jaanuar

SS1 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante 1 (19,0 km) – kell 19.05
SS2 Faucon-du-Caire / Bréziers (21,2 km) – kell 20.53
SS3 Avancon / Notre-Dame-du-Laus 1 (14,0 km) – kell 22.06

Reede, 24. jaanuar

SS4 Saint-Maurice / Aubessagne 1 (18,7 km) – kell 10.31
SS5 Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 1 (16,7 km) – kell 11.34
SS6 La Bréole / Selonnet 1 (18,3 km) – kell 12.42
Hoolduspaus
SS7 Saint-Maurice / Aubessagne 2 (18,7 km) – kell 16.23
SS8 Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 2 (16,7 km) – kell 17.26
SS9 La Bréole / Selonnet 2 (18,3 km) – kell 18.34

Laupäev, 25. jaanuar

SS10 La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire 1 (27,0 km) – kell 9.59
SS11 Aucelon / Recoubeau-Jansac 1 (20,9 km) – kell 11.05
SS12 La Batie-des-Fonts / Aspremant 1 (17,9 km) – kell 12.08
Hoolduspaus
SS13 La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire 2 (27,0 km) – kell 15.59
SS14 Aucelon / Recoubeau-Jansac 2 (20,9 km) – kell 17.05
SS15 La Batie-des-Fonts / Aspremant 2 (17,9 km) – kell 18.08

Pühapäev, 26. jaanuar

SS16 Avancon / Notre-Dame-du-Laus 1 (14,0 km) – kell 7.39
SS17 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante 2 (19,0 km) – kell 9.32
SS18 La Bollene-Vésubie / Col de Turini (17,9 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Monte Carlo ralli osalejad: stardis neli maailmameistrit

Kui eelmisel ja üle-eelmisel hooajal MM-tiitli võitnud Kalle Rovanperä otsustas, et mulluse hooaja võtab ta vabamalt ning kõigil etappidel kaasa ei tee, siis nüüd on noor soomlane tagasi rivis – see tähendab, et koos Sébastien Ogier’, Thierry Neuville’i ja Ott Tänakuga on ühtekokku stardis lausa neli meest, kes tulnud maailmameistriks.

Esimesena saab rajale minna just valitsev tšempion Thierry Neuville  – Ott Tänak saab lähte Elfyn Evansi järel kolmandana. Kuiva asfaldi korral stardirivi suurt rolli ei mängi, jäiste olude korral on taganttulijatel üldiselt eelis.

Uuemapoolsetest või päris uutest sõitjatest on rivis Toyota roolis täishooaega sõitev soomlane Sami Pajari ning M-Spordis pisut üllatuslikult täishooaega plaaniv noor iirlane Josh McErlean.

Eesti ekipaaže peale Tänak-Järveoja seekord rohkem stardis ei ole.

Monte Carlo ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  4. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  5. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  8. Grégoiré Munster – Louis Louka (M-Sport)
  9. Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
  10. Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)

Monte Carlo ralli ennustused: Ogier’st on raske mööda vaadata

Kui Monte Carlo etapil on stardis kas Sébastien Loeb või Sébastien Ogier, ei maksa ralli võitja ennustamisel riskida – ajalugu on näidanud, et üks neist kahest selle ikka ära võidab! Alates 2007. aastast on Monte Carlo WRC-sarja kuulumise aastatel vaid kaks korda (!!!) läinud võit kellelegi teisele – 2020. ja 2024. aastal suutis Ogier’d seal edestada Thierry Neuville. Üldiselt on kohalikud sõitjad Monte Carlos aga väga tugevas eelisolukorras ning kui neil just midagi tõsist ei juhtu, siis tarkade valikute ja targa sõidustiiliga suudavad nad reeglina ennast ikka võidukonkurentsi venitada.

Ogier’d peetaksegi kõige suuremaks võidusoosikuks (koef 2,60), kohe tema järel on Thierry Neuville (2,65) ja siis juba väikese vahega Kalle Rovanperä (4,75), Elfyn Evans (6,25) ja Ott Tänak (11,00). Nii suurt võidukoefi Tänakule MM-rallil naljalt ei leia – aga nagu eelnevalt mainitud, ei ole Tänakule see ralli ajalooliselt üldse mitte sobinud.

Põnevat väärtust pakuvad ka esikolmikukoefid – Ogier’ (1,29 ja Neuville’i (1,36) seljataga võib asi minna päris huvitavaks. Ott Tänakul (2,75) võiks praeguseks olla juba piisavalt kogemusi, et keerulistes oludes õiged valikud teha. Kõrgesse mängu võiks kindlasti sekkuda Kalle Rovanperä (1,70) ja Elfyn Evans (1,90). Kuna sel etapil võib juhtuda palju, ei saa päris välistada ka seda, et kolme sekka tuleb mõni totaalne üllataja – Takamoto Katsutal (11,00) on näiteks karjääris juba mõni esikolmikukoht isegi ette näidata, samuti Hyundaisse kolinud Adrien Fourmaux’l (4,75).

Põnevaid fakte Monte Carlo ralli kohta:

  • Viimane mitte prantsuse emakeelega sõitja, kes suutis WRC-sarjas Monte Carlo ralli võita, oli 2006. aastal Marcus Grönholm.
  • Monte Carlo etappi on aastaid domineerinud Sébastien Loeb ja Sébastien Ogier – Loebil on kirjas kaheksa, Ogier’l üheksa rallivõitu. Loebi esimest ja (seni!) viimast võitu lahutab suisa 19 aastat – ta triumfeeris nii 2003. kui 2022. aastal.
  • Prantslaste kõrval on Monte Carlo MM-etapil viimastel kümnenditel kõige rohkem edu nautinud Tommi Mäkinen, kes võitis seal aastatel 1999-2002 neli korda järjest.
  • Esimestel Monte Carlo rallidel alustasid kõik võistlejad erinevatest linnadest ning kogunesid siis Monte Carlos. 1933. aastal said kolmikvõidu Tallinnast startinud masinad!
  • Ott Tänaku jaoks oli Monte Carlo ralli esimene etapp nii Toyota kui Hyundai rooli istudes.