WRC Poola ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Autoralli MM-sari on jõudnud ekvaatorini: 13 etapist on seni sõidetud kuus ning aasta seitsmes MM-ralli Poolas murrab seega hooaja selgroo.

Mida oodata aasta neljandast kruusarallist ja kui head on Ott Tänaku võiduvõimalused? Betsafe’i blogi teeb Poola rallile põhjaliku eelvaate!

Poola ralli: viimaks tagasi MM-sarjas

Nii veider kui see ka ei tundu, oli Poola ralli 1973. aastal kõigi aegade esimese WRC hooaja üheks etapiks, kuid seejärel tuli oodata 36 aastat, enne kui see tagasi MM-kalendrisse jõudis: debüüthooaja järel korraldati Poolas järgmine MM-etapp alles 2009. aastal. Vahepeal on see WRC mõttes näinud paremaid ja halvemaid aegu: 2009. aasta järel toimus Poola ralli MM-etapina jälle 2014. aastal ning siis lausa neli aastat järjest, enne kui 2018. aastaks see taas kalendrist kadus. Vahepeal on aga hulk vett taas merre voolanud ning nüüd on Poolas taas MM-ralli.

MM-kalendris kadumine oli suuresti seotud turvalisusprobleemidega: nimelt ei suutnud korraldajad 2017. aastal mitmel puhul pealtvaatajate turvalisust piisavalt hästi tagada ning MM-sarja organiseerijad otsustasid seejärel teiste rallide kasuks.

Oma profiililt on Poola ralli üsna ehtne kiire kruusaetapp: sealsed teed on võrreldavad näiteks Soome ja Eesti rallide teedega, need on kiired ja voolavad ning peaksid hästi sobima põhjamaistele sõitjatele, kes alati Eesti ja Soome etappe pikisilmi ootavad. Ja mis seal salata – üheks selliseks on kahtlemata ka meie Ott Tänak, kes nimetas Poola rallit selle WRC-sarja kuulumise ajal korduvalt oma üheks lemmikuks.

2016. aastal oli Tänak M-Spordi Fordi roolis väga lähedal sellele, et saada just Poolas kirja oma karjääri esimene WRC etapivõit: toona veel Raigo Mõlderiga sõitnud Tänak oli seal kogu nädalavahetust domineerinud ja hoidis liidrikohta, enne kui eelviimasel katsel juhtunud dramaatiline rehvipurunemine nende unistuse purustas. Tänak tõusis hiljem teadupoolest etapivõitjate nimekirja, aga alles pärast kaardilugejavahetust, nii et Mõlderil ongi praeguse seisuga WRC-sarjas etapivõit kirja saamata.

Tänavuses MM-kalendris on Poola etapp seitsmest järjestikusest kruusarallist kolmas: ka kaks järgnevat etappi Lätis ja Soomes on oma profiililt võrdlemisi sarnased.

Poola ralli ajakava

Poola ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 27. juuni

Testikatse Lubiewo (5,10 km) – kell 11.01

SS1 Mikolajki Arena 1 (2,50 km) – kell 20.05

Reede, 28. juuni

SS2 Stanczyki 1 (29,40 km) – kell 9.45
SS3 Wielicki 1 (12,90 km) – kell 11.20
SS4 Olecko 1 (13,20 km) – kell 12.10
SS5 Stanczyki 2 (29,40 km) – kell 15.05
SS6 Wielicki 2 (12,90 km) – kell 16.40
SS7 Olecko 2 (13,20 km) – kell 17.30
SS8 Mikolajki Arena 2 (2,50 km) – kell 20.00

Laupäev, 29. juuni

SS9 Swietajno 1 (18,50 km) – kell 9.30
SS10 Goldap 1 (19,90 km) – kell 10.45
SS11 Czarne 1 (22,40 km) – kell 11.35
SS12 Mikolajki Arena 3 (2,50 km) – kell 14.25
Hoolduspaus
SS13 Swietajno 2 (18,50 km) – kell 17.00
SS14 Goldap 2 (19,90 km) – kell 18.15
SS15 Czarne 2 (22,40 km) – kell 19.05

Pühapäev, 30. juuni

SS16 Gmina Mragowo 1 (20,80 km) – kell 10.00
SS17 Mikolajki 1 (11,20 km) – kell 11.05
SS18 Gmina Mragowo 2 (20,80 km) – kell 13.20
SS19 Mikolajki 2 (11,20 km) – kell 15.15

Poola ralli osalejad: lätlane teeb Rally1-debüüdi

Poola ralli osalejate nimekirja vaadates tasub välja tuua, et sel hooajal ainult esimesi ja teisi kohti saanud Sébastien Ogier on neljandat rallit järjest stardis ning võib hea etapi korral suisa MM-sarja esikolmikusse tõusta. Hyundai kolmanda auto saab Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku kõrval enda istumise alla Andreas Mikkelsen, kõige huvitavam Rally1 masin on aga hoopis M-Spordi Ford, mille rooli istub lätlane Martinš Sesks – 24aastane Sesks saab Poolas kirja oma karjääri esimese etapi Rally1 autoga, kusjuures starti tuleb ta ka kodusel Läti rallil. Sesksi auto muudab eriliseks ja suisa ajalooliseks tõsiasi, et hübriidajastul esmakordselt on MM-ralli stardis Rally1 auto, millel hübriidajamit ei olegi – selle asemel on tal lihtsalt autos vastavate kilogrammidega ballast. Kokku on Rally1 autosid stardis üheksa.

Eesti sõitjaid on lisaks Tänak-Järveojale veel kolm: Rally2 autodega tulevad starti Georg Linnamäe ja James Morgan, Robert Virves ja Aleks Lesk ning Gregor Jeets ja Timo Taniel.

Poola ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  4. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  5. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  8. Andreas Mikkelsen – Torstein Eriksen (Hyundai)
  9. Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)

Poola ralli ennustused: Tänaku vastu on ühtäkki keeruline ennustada

Kui viimasel mitmel hooajal ning ka tänavuse aasta alguses olid Ott Tänaku aktsiad järjepanu langenud ning tihtipeale ei suutnud ta auto piisavalt hästi vastu pidada (või ei suutnud ta ise masinat piisavalt hästi hoida?), et võitude peale heidelda, siis nüüd on ühtäkki olukord teistsugune. Õnnestunud ralli Sardiinias, kus Tänak lõpuks vaid 0,2 sekundiga ka rallivõidu Ogier’ ees endale noppis, andis väga positiivse emotsiooni ning tasub meelde tuletada, et Sardiinias oli Tänak puhta kiiruse mõttes taas seal, kus viis-kuus aastat tagasi teda harjunud nägema olime – kõige esimene. Järgnevad etapid Poolas, Lätis ja Soomes on tema MM-tiitli lootuste osas väga määravad – kui ta suudab samasugust hoogu hoida, ei ole sugugi välistatud ka taas maailmameistriks kerkimine.

Seetõttu pole ka ime, et just Tänak on rallivõidu osas Poola etapi eel peamine soosik – tema võidukoefitsiendiks hinnatakse 2,25, mis on pisut väiksem kui Ogier’ 2,90. Järgnevad Evans (5,00) ja Neuville (7,00), Katsuta (15,00) ja Fourmauxä (50,00) järel tundub Andreas Mikkelseni 100,00 juba tugevalt ülepakutuna. Kõige paremat väärtust paistab siin pakkuvat Neuville’i 7,00 – belglase puhul tasub vaadata ka tema esikolmikukoefi (1,90) suunas.

Huvitavaid fakte Poola ralli kohta

  • Poola ralli oli üks 13 etapist, mis kuulus 1973. aastal läbi aegade esimese WRC hooaja kalendrisse.
  • Poola ralli on kaugeleulatuva ajalooga: esimest korda toimus see 1921. aastal, mis teeb sellest vanuselt kolmanda ralli maailmas. Sellest enne korraldati Austria Alpenfahrti rallit ja Monte Carlo rallit.
  • 2014. aastal jõudis WRC-sari Poola ralli raames esimest korda Baltimaadesse – neli kiiruskatset, millest kaks jäid lõpuks ära, toimusid üle Poola-Leedu piiri Leedu pinnal.
  • Hoolimata väga pikast ajaloost ei ole üksikud sõitjad suutnud Poola rallil eriliselt domineerida. Kõige enam võite on kirjas Sobieslaw Zasadal, kes on seal triumfeerinud neljal korral, kolm võitu on kirjas viiel sõitjal. WRC etapina on Poola ralli suutnud ainsana kahel korral võita Sébastien Ogier.
  • Tänavu Poolas Rally1 autol debüteeriv Martinš Sesks on eelmisest aastast Poola ralli valitsev võitja.