WRC Ajakava 2021: mida toob meile uus hooaeg?
Täiendatud 09/13/2021
Koroonaviirusest räsitud hooaeg 2020 on jäänud seljataha, autoralli MM-sarja korraldavad WRC promootor ja FIA on ebaõnnestunud ja hõredast hooajast oma järeldused teinud ning 2021. aasta kalendri koostamisel võimalike muudatustega juba arvestanud.
Kus, millal ja mis teekattel 2021. aastal MM-hooaeg läbi viiakse? Võtame kõik rallid üksipulgi läbi!
SISUKORD
Kliki järjehoidjal, et minna otse huvi pakkuva osa juurde
12 rallit – aga millised täpsemalt?
Praeguse seisuga on FIA-l plaanis 2021. aastal korraldada 12 WRC etappi – esimene neist oli jaanuari lõpus toimunud algav traditsiooniline avapauk Monte Carlos ning hooaja pidi esialgu lõpetama 11.-14. novembrini kestma pidanud Jaapani ralli, mis oli 2020. aastal üks koroonakriisi ohvreid ning jäi seetõttu ära. Paraku selgus septembri alguses, et koroonapiirangute tõttu ei õnnestu ka tänavu Jaapani etappi läbi viia ning selle asemel lükkus hooaja lõpp ühe nädala võrra edasi – praeguse põlvkonna WRC autode viimane võistlus saab olema 19.-21. novembril toimuv Monza ralli, mis oli mäletatavasti kalendri viimaseks etapiks ka mullu, samamoodi hädavariandi või varulahendusena.
Kui eelmisel aastal muutis koroonapandeemia kalendrit lõpuks tundmatuseni, siis sel hooajal oldi võimalikeks muutusteks ning teistsugusteks korraldustingimusteks pisut paremini valmis – samas tunnistavad mitmel pool rallide korraldajad, et ilma publikuta ei suuda nad ots otsaga kokku tulla ning see jätab paratamatult õhku võimaluse, et kõik etapid, mis praeguse seisuga on kalendrisse kinnitatud, lõpuks siiski toimuda ei saa. FIA ja WRC promootor on selle võimalusega arvestanud ning pannud enda jaoks paika ka portsu nii-öelda varunimekirja rallisid, mille saaks vajaduse korral MM-sarja tuua, kui mõni esialgu kavas olev etapp peaks ära jääma. Sellesse nimekirja kuulusid näiteks Türgi, Läti ja Argentina rallid. Nimekirja kuulusid ka näiteks Belgia, Kreeka ja Monza etapid, mis juba võetigi varnast ning asetati ametlikult kalendrisse. Belgia asendab Suurbritannia etappi, sest sealsed korraldajad (Suurbritannia ralli oleks sel hooajal pidanud liikuma Walesist Põhja-Iirimaale) ei saanud koroonakriisi tõttu piisavat rahalist tuge. Tšiili asemel asetati kalendrisse aga legendaarne Akropolise ralli, sest reisi- ja muude piirangute olukorras ei saanud ka tšiillased kindlad olla, et ralli õnnestuks neil läbi viia. Nagu eelnevalt mainitud, asendab Monza ralli aga sisuliselt teist aastat järjest Jaapani etappi.
Suurbritannia ei olnud sealjuures isegi esimene ärakukkuja: veebruari teisel nädalavahetusel toimuma pidanud Rootsi talveralli oli juba enne seda jõudnud teatada, et nad ei ole võimelised riigi valitsuse karmistunud nõuete tõttu rallit korraldama ning seetõttu haigutas mõneks ajaks teise etapi kohal kalendris suur auk. FIA ja WRC-sarja korraldav WRC promootor ei soovinud aga asja sinnapaika jätta ning jaanuari keskel kinnitati veebruari viimaseks nädalavahetuseks kalendrisse Soome põhjaosas Lapimaal toimuv Arctic Rally Finland, mis tagas selle, et WRC sai üle mitme aasta ralli, mille eel ei olnud lumeolude osas mitte mingisuguseid kahtlusi üleval. Rootsis on Torsby ümbrus viimastel aastatel ebameeldivalt sageli olnud veebruaris suhteliselt lumevaene ning seetõttu on mitmeid kiiruskatseid ära jäetud.
Rovaniemi kandis on veebruaris aga lund küllalt ning hoolimata sellest, et WRC etapp sattus algama täpselt päevale, kus sealne kant nägi aasta esimest sula, ei seganud see rallisõitu sugugi, seda enam, et ülejäänud võistluspäevad toimusid mõnusas talveilmas.
WRC 2021 ajakava
Kõik WRC ralli 2021 ajakava:

1. Monte Carlo ralli (21. – 24. jaanuar, asfalt/lumi)
Traditsiooniline hooaja avapauk keerulistel ja käänulistel mägiteedel. Jäised ja lumised asfaltteed tähendavad seda, et ainult gaas põhjas sõita ei saa – võidab see, kes suudab sõita sõita kiirelt, aga selle juures ka autot säästa ja mitte eksida. See on üks vähestest MM-etappidest, mida on viimasel ajal igal aastal sõidetud ning mida pole Ott Tänak veel võitnud – ta tuli seal küll aastatel 2017-2019 alati poodiumile, kuid parimaks jäi 2018. aasta teine koht. 2020. aastal tegi Tänak seal aga suure avarii.
Koroonakriisi tõttu oli Monte Carlo ralli võimalik ärajäämine pikalt päevakorras, kuid lõpuks õnnestus etapp siiski pisut vähendatud mahus ja kohalikest karmidest regulatsioonidest kinni pidades läbi viia. Ralli võitis selle tavapärane suursoosik Sébastien Ogier, Ott Tänaku ralli lõpetas varakult kaks rehvipurunemist, mis ei lasknud eestlasel jätkata ning tõid talle sellelt etapilt teist aastat järjest null punkti.
Esikolmik: 1. Ogier, 2. Evans, 3. Neuville
2. Arctic Rally (26. – 28. veebruar, lumi)
Nagu mainitud, pidi siin olema Rootsi lumeralli, kuid see plaan jäi koroonapiirangute tõttu katki. Rootsi koha lumerallina võtab endale Soome põhjaosas Rovaniemi lähistel toimuv Arctic Rally, mis tähendab, et sel hooajal toimub kava kohaselt Soomes koguni kaks MM-etappi. Ühtlasi oli ka kindel, et erinevalt viimastest Rootsi rallidest sai seda tõeliselt talveralliks nimetada: Rovaniemi ümbruses pole sel perioodil lumest ja külmast peaaegu kunagi puudust. Tõeline talveralli, mis peaks sobima eelkõige põhjamaistele sõitjatele.
Kuigi tänavuse hooaja ainsa tõelise lumeralli eel kardeti, et suured kiirused, sirged teed ja lauged kurvid tähendavad seda, et „toore“ kiiruse poolest tuntud Toyotad võtavad Põhja-Soomes kindlalt oma, siis tegelikkus osutus meie õnneks teistsuguseks: selleks etapiks väga põhjalikult valmistunud Ott Tänak domineeris etappi algusest lõpuni ning kuigi punktikatse võitu ehk täppi i peale ei tulnud, võib Eesti ekipaaž selle ralliga totaalselt rahule jääda: võiduga tõusti tagasi suurde mängu, kust Monte Carlo etapp nad esialgu välja ähvardas jätta. Monte Carlos võitnud Sébastien Ogier aga ebaõnnestus totaalselt ning sai Lapimaalt kirja vaid ühe punkti, mille tõi talle punktikatse viies koht. MM-sarja üldliidriks tõusis teise koha saanud ning punktikatse võitnud Kalle Rovanperä, ainsa sõitjana Monte Carlo poodiumilt suutis taas pjedestaalile tõusta Thierry Neuville.
Esikolmik: 1. Tänak, 2. Rovanperä, 3. Neuville
3. Horvaatia ralli (22. – 25. aprill, asfalt)
Horvaatia ralli oli MM-sarjas uustulnuka rollis – selles riigis polnud varem MM-etappi korraldatud. Pealinnas Zagrebis asuva keskusega etapp kujunes väga põnevaks: kuigi Ott Tänak ei suutnud oma Hyundaiga selle autoga sõidetud esimesel puhtal WRC asfaldirallil hästi kohaneda ning kulges sisuliselt kogu nädalavahetuse jooksul neljandal kohal, oli esikolmik väga tihedalt koos ning võitles lõpuni omavahel sekund-sekundi mängus.
MM-sarja üldliider Kalle Rovanperä kihutas teelt välja juba avakatsel ning tema nädalavahetus sai sellega otsa, kuid võiduvõitlus Sébastien Ogier’, Elfyn Evansi ja Thierry Neuville’i vahel kestis viimaste katseteni välja. Edu saatis viimaks Ogier’d, kes tõusis võimsa punktikatsega Evansist mööda ning võitis ralli vaid 0,6-sekundilise (!) edumaaga, kaugele ei jäänud ka Neuville (+8,1). Tänak oli enam kui minutilise vahe järel neljas.
Ogier’ võidu juures oli märkimisväärne asjaolu, et pühapäevasele esimesele katsele sõites sattus ta tänaval liiklusõnnetusse, mis tekitas auto kaardilugejapoolsele uksele päris korraliku kahjustuse. Kohtunikud lubasid prantslasel aga sellele vaatamata edasi võistelda ning lõpuks ka ralli võita.
Esikolmik: 1. Ogier, 2. Evans, 3. Neuville
4. Portugali ralli (20. – 23. mai, kruus)
Tavalistel hooaegadel on öeldud, et just Portugali ralliga algab MM-sari „tõeliselt“ – eelmised etapid on pigem erilised ja spetsiifilistes tingimustes, Portugali etapiga algas aga ka sel hooajal pikk kruusarallide seeria. Eelmisel aastal ära jäänud etappi alustas Ott Tänak vägevalt ning võttis kohe avapäeval liidrikoha kindlalt enda kätte, kuid laupäev osutus õnnetuks – vedrustuse purunemine kukutas Eesti ekipaaži liidrikohalt ning punktikatse võit oli vaid väikeseks lohutuseks. Sellest hoolimata saime näha, kuidas Tänak ka Hyundai roolis lõpuks väga head kiirust näitas ning ennast autos juba mugavamalt tundis. Probleemid tabasid ka Tänaku tiimikaaslast Thierry Neuville’i, kes samuti kõrgelt kohalt katkestas – seda aga avarii tõttu. Rallivõidu noppis lõpuks hoopis Elfyn Evans, kes on ainus sõitja, kes lõpetas selle hooaja kõik neli esimest rallit esiviisikus. Kolmandale kohale tõusis teiste ebaõnnestumiste abil MM-sarja üldliider Sébastien Ogier, kes ei suutnud kehva stardipositsiooni tõttu tegelikult katsetel sageli erilist kiirust näidata.
Esikolmik: 1. Evans, 2. Sordo, 3. Ogier
5. Sardiinia ralli (3. – 6. juuni, kruus)
Ott Tänaku jaoks oli Sardiinia ralli sisuliselt Portugali etapi kordus: puhta kiiruse poolest ei olnud talle vastast ning laupäeval oli tal taaskord konkurentide ees sisse saadud – ent siis purunes tema Hyundai vedrustus, mis tõu kaasa katkestamise. Punktikatselt suutis Tänak küll võtta neli punkti, kuid järjekordse kibeda nädalavahetuse juures oli see taaskord väga väikeseks lohutuseks.
Rallivõidu võttis seekord reedel esimesena startima pidanud Sébastien Ogier, kes jõudis ära oodata selle, kui teised mehed eestpoolt ära langevad – Tänaku järel teist kohta hoidnud Dani Sordole sai laupäeval samuti saatuslikuks vedrustuse purunemine, mis aitas kaksikvõidule Toyota sõitjad. MM-sarja üldarvestuses tähendas see, et needsamad Toyota mehed Ogier ja Elfyn Evans kasvatasid üldedu ka punktiarvestuses – Ott Tänak jäi Sardiinia etapi järel Ogier’st maha lausa 57 punktiga.
Esikolmik: 1. Ogier, 2. Evans, 3. Neuville
6. Safari ralli (24. – 27. juuni, kruus)
19-aastase vaheaja järel MM-sarja naasnud Safari ralli on ilmselt hooaja eel rallisõprade jaoks üks oodatumaid nädalavahetusi. Kui varasemalt nägi Safari ralli ette seda, et sõideti avalike ja avatud teede peal teiste liiklejate ja loomade vahel, siis nüüd on Safari etappi moderniseeritud ning vähemalt oma ülesehituselt oli see natuke tuttavamat laadi, kuid sellest hoolimata juhtus seal palju. Kolmandat rallit järjest lagunes Hyundai sõitjal liidrikohalt tagavedrustus – seekord oli Ott Tänaku asemel ohvriks Thierry Neuville. Omad probleemid ei jätnud aga maha ka eestlast, kes kaotas ühel katsel kõvasti aega, sest vihmase ilmaga ei töötanud tema autol esiakent udust puhtana hoidma pidanud puhur. Katkestajaid oli tippsõitjate seas lisaks Neuville’ile veel: erinevatel põhjustel pidid Superrally süsteemis jätkama näiteks Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ja Dani Sordo.
Ott Tänak suutis küll võita punktikatse, kuid rallil saadud kolmas koht ei aidanud teda MM-sarja üldarvestuses liidrile lähemale, sest Sébastien Ogier võttis Takamoto Katsuta ees rallivõidu ning kindlustas oma esikohta MM-sarjas.
Esikolmik: 1. Ogier, 2. Katsuta, 3. Tänak
7. Eesti ralli (15. – 18. juuli, kruus)
2020. aasta koroonakriis avas võimaluse ning Rally Estonia korraldajad kasutasid selle hiilgavalt ära, tuues ootamatult Eestisse läbi aegade esimese MM-ralli. Kõik sujus toona suurepäraselt, kuigi koroonapiirangute tõttu ei olnud raja äärde võimalik tuua nii palju inimesi kui oli tegelikke soovijaid. Suurepärane korraldus avas Eesti rallile ukse MM-sarja ka tulevikuks ning läbi aegade teine Eestis toimunud WRC etapp oli 2021. aastal samuti kokkuvõttes hästi korraldatud, uhke ja esinduslik. Sportlikus mõttes ei läinud see aga kõige paremini: kodupubliku lemmik Ott Tänak langes suurest mängust välja juba reede hommikupoolikul, kui esmalt purunes tema Hyundail rehv ning järgmisel katsel tegi mees ise sõiduvea, lõhkudes veel ühe ratta. Kuigi kahjud ei olnud suured, ei olnud Tänakul enam alles varurattaid, mida auto alla panna – seetõttu tuli tal päev katkestada.
Läbi aegade noorima sõitjana noppis etapivõidu seega hoopis 20-aastane soomlane Kalle Rovanperä, kes edestas Craig Breeni – sealjuures tuli Breen teist aastat järjest Rally Estonial teisele kohale. Poodiumi viimasele astmele tuli Thierry Neuville, kel läks viimane päev ärevaks, sest sisaldas katsele hilinemise eest ajatrahvi. Ott Tänak võitis pettumustvalmistava nädalavahetuse kiuste punktikatse.
Esikolmik: 1. Rovanperä, 2. Breen, 3. Neuville
8. Belgia ralli (13. – 15. august, asfalt)
Suurbritannia ralli ei saanud sel aastal koroonakriisi tõttu rahastust kokku, mistõttu sai taaskord „varumehena“ oma võimaluse Belgia etapp. Mäletatavasti sai Belgia sarnaselt Rally Estoniale võimaluse ka mullu, kuid pandeemia teise laine tõttu jäi Belgia asfaldil lõpuks sõitmata. Ieperi ümbruse teedel võttis oma Hyundai mees Thierry Neuville, kes kordas sellega Ott Tänaku mullust saavutust – kui mullu oli esimest korda MM-ralli Eestis, võitis selle koduradadel sõitnud Tänak, nüüd suutis Neuville oma koduõuel oma võtta. Ott Tänaku jaoks jätkusid tänavuse hooaja hädad: laupäevane rehvipurunemine ei lubanud eestlasel võidu peale heidelda ning rahulduda tuli kuuenda koha ja punktikatse võiduga.
Esikolmik: 1. Neuville, 2. Breen, 3. Rovanperä
9. Akropolise ralli (9. – 12. september, kruus)
Nendel kuupäevadel pidi esialgselt toimuma Tšiili ralli, mis esimest korda kaks aastat tagasi MM-kalendrisse kuulus, kuid koroonapandeemia tõttu tekkinud olukorras otsustasid, et reisi- ja muude piirangute tõttu oleks mõistlik ka sel aastal ralli ära jätta. WRC-sarja korraldajad ei jäänud aga rallit võlgu ning Tšiili ralli asemel naaseb seitsmeaastase pausi järel MM-kalendrisse Kreekas toimuv legendaarne Akropolise ralli – peamiselt kitsastel ja kivistel mägistel teedel toimuv etapp, mis on traditsiooniliselt olnud autode jaoks üks keerulisemaid ja nõudlikumaid MM-rallisid. Markko Märtin sai 2003. aastal just Akropolise rallil oma esimese MM-rallivõidu, nii et eestlaste jaoks seonduvad sellega positiivsed mälestused.
10. Soome ralli (30. september – 3. oktoober, kruus)
Soome ralli on MM-sarja üks ikoonilisemaid etappe: tuhande järve ralli, nagu seda vahepeal nimetati, on MM-sarja kõige kiirem kruusaralli. Suured hüpped, külg ees võetavad kurvid ning muu pöörane võrdubki Jyväskylä etapiga. Ott Tänakule need kiired teed sobivad – 2018. ja 2019. aastal ehk viimasel kahel korral tuli just Tänak seal võitjaks, aga seda Toyota roolis. Sel aastal pidi Soome etapp esialgu toimuma juuli lõpus ja augusti alguses, ent lootuses, et koroonapiirangute järel saab raja äärde ka rahvast lubada, lükati tänavune Soome ralli hoopis kaks kuud edasi sügise algusesse.
11. Kataloonia ralli (14. – 17. oktoober, asfalt)
Kui pikki aastaid sõideti Kataloonia rallit hübriidrallina, kus ühel päeval kihutati kruusal ja teisel asfaldil, siis kulude kokkuhoiu mõttes piirdub Kataloonia etapp edaspidi vaid ühe teekattega, milleks valiti sealsed väga hea pidamisega musta värvi asfaltteed. Tehniline, aga samas kiire ralli nõuab rehvidelt väga palju ning sõitjad peavad autot, rehve ja teekatet usaldama rohkem kui mõnel teisel rallil. Ott Tänak on Kataloonias jõudnud kahel korral poodiumile (2017 3. koht, 2019 2. koht), kuid on seal veel võiduta.
12. Monza ralli (19. – 21. november, asfalt)
Monza ralli toodi teist aastat järjest varunimekirjast hooaega lõpetama – Jaapani etapi asemel kalendrisse lisatud Monza ralli toimub taaskord legendaarse ringraja vahetus läheduses ja isegi selle sees, kus asfaltteed vahelduvad vahepealsete kruusaste lõikudega. Teistest tavapärastest rallidest suhteliselt erinev etapp pakub sõitjatele teistsuguse proovikivi ning eelmisel hooajal jäädi kompaktse ja omanäolise etapiga võrdlemisi rahule.
MÄRKSÕNAD
SHARE