WRC Horvaatia ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Autoralli MM-sari on jõudnud hooaja neljanda etapini – aasta esimene puhtakoeline asfaldiralli viib rallikarusselli Horvaatiasse, kus sõidetakse publikuhuvi mõttes üks kogu hooaja populaarsemaid rallisid.

Horvaatia ralli: tuhande kurvi etapp

Neljandat aastat järjest MM-kalendrisse kuuluv Horvaatia etapp pakub meile väga erinevaid asfaltteid – mõnel lõigul on teekate päris uus ja sile, mõnes teises kohas aga kulunud, kergelt auklik ja riukalik. Suures plaanis on tegemist pigem kiire asfaldiralliga, kuid kohati muutuvad mägised teed väga kitsaks ja nõuavad sõitjatelt suurt täpsust.

Juba 2021. aastal, kui ametlikult ei olnud raja ääres publik lubatud, leidsid kohalikud rallihuvilised ikka võimaluse kiireid autosid vaadata ning sellele järgnenud aastatel on Horvaatia radade ääres olnud juba päris korralik laulupidu – kuigi omi tippsõitjaid neil välja pole panna, armastavad horvaadid rallisõitu! Pealinnas Zagrebis asuv võistluskeskus muudab ralli jälgimise kohalikele lihtsaks. Esimesel kahel päeval sõidetakse käänulisematel ja mägisematel teedel, pühapäevane võistluspäev Zagrebist põhjas hõlmab endas aga ka laiemaid ja kiiremaid trasse. Suur osa kiiruskatsetest on aga väga kurvilised ja hõlmavad endas ka nukke ja hüppeid, mistõttu on vedrustuse paika timmimine väga olulise tähtsusega.

Kui eelmistel aastatel oli ralli trass aasta-aastalt suhteliselt sama, siis selleks aastaks on seda üsna palju muudetud, nii et oluline roll saab olema legendi koostamisel.

Horvaatia ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 18. aprill

Testikatse Okić (3,65 km) – kell 10.01

Reede, 19. aprill

SS1 Krašić – Sošice 1 (23,63 km) – kell 9.28
SS2 Jaškovo – Mali Modruš Potok 1 (9,48 km) – kell 10.41
SS3 Ravna Gora – Skrad 1 (10,13 km) – kell 11.39
SS4 Platak 1 (16,63 km) – kell 12.47
Hoolduspaus
SS5 Platak 2 (16,63 km) – kell 15.45
SS6 Ravna Gora – Skrad 2 (10,13 km) – kell 16.58
SS7 Jaškovo – Mali Modruš Potok 2 (9,48 km) – kell 18.16
SS8 Krašić – Sošice 2 (23,63 km) – kell 19.09

Laupäev, 20. aprill

SS9 Smerovišće – Grdanjci 1 (15,72 km) – kell 8.31
SS10 Stojdraga – Gornja Vas 1 (20,77 km) – kell 9.24
SS11 Vinski Vrh – Duga Resa 1 (8,78 km) – kell 11.05
SS12 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 1 (9,11 km) – kell 12.03
Hoolduspaus
SS13 Smerovišće – Grdanjci 2 (15,72 km) – kell 14.31
SS14 Stojdraga – Gornja Vas 2 (20,77 km) – kell 15.24
SS15 Vinski Vrh – Duga Resa 2 (8,78 km) – kell 17.05
SS16 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 2 (9,11 km) – kell 18.03

Pühapäev, 21. aprill

SS17 Trakošćan – Vrbno 1 (13,15 km) – kell 8.08
SS18 Zagorska Sela – Kumrovec 1 (14,24 km) – kell 9.35
SS19 Trakošćan – Vrbno 2 (13,15 km) – kell 11.23
SS20 Zagorska Sela – Kumrovec 2 (14,24 km) – kell 14.15 (punktikatse)

Horvaatia ralli osalejad ja stardijärjekord: Neuville rajal esimesena

Horvaatia ralli on asfaldiralli, mis tähendab, et kuiva ilma korral (ja vihma avapäevaks ilmateade lubavat ei paista) on erinevalt kruusaetappidest eelis esimestena alustajatel – kurvide lõikamisest toovad nad järgmistele autodele tee peale erinevat sodi ja pori, mis järgmiste pidamise kurvides natuke kehvemaks muudab. Üldiselt on aga asfaldirallidel stardijärjestuse roll tunduvalt väiksem kui kruusarallidel, kus esimestena alustajatel on vahel sisuliselt võimatu järgmistega sammu pidada.

Väikeses eelisseisus on seega teiste ees kolme etapi järel MM-sarja üldliider Thierry Neuville, kes saab reedesel päeval rajale lähte esimesena. Talle järgnevad Elfyn Evans, väikese üllatusena nii kõrgel paiknev Adrien Fourmaux ning alles siis meie Ott Tänak, kellel paistab vähemalt hooaja alguse põhjal otsustades juba viies hooaeg järjest ebaõnnestuvat – pärast 2019. aasta MM-tiitlit ei ole ta järgmistel aastatel suutnud kordagi tiitlikaitsmisele isegi lähedale jõuda. Oma sõiduvead nii Monte Carlos kui Rootsis ning õnnetu kivi Keenias on tähendanud seda, et Tänak pole sel hooajal veel ühegi ralli kokkuvõttes poodiumile jõudnud ning on pidanud sageli rahulduma pühapäevaste lisapunktidega.

Kokku on Horvaatias stardis vaid kaheksa Rally1 autot – M-Sport on rivis kahe, Toyota ja Hyundai kolme autoga. Toyota rooli istub taas legendaarne Sébastien Ogier, Hyundai toob Esapekka Lappi asemele seekord norralase Andreas Mikkelseni.

Eesti rallisõpradel on lisaks Tänakule-Järveojale põhjust kaasa elada ka teistele klassidele – Rally2 masinaga tuleb rajale Georg Linnamäe koos James Morganiga, Rally3 autoga on aga rivis Romet Jürgenson – Siim Oja.

Horvaatia ralli esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  4. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  7. Andreas Mikkelsen – Torstein Eriksen (Hyundai)
  8. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)

Horvaatia ralli ennustused: Tänaku võit saadaval ootamatult kõrge koefiga

Kui veel mõned aastad tagasi oli Ott Tänak vaat et iga ralli eel meie spordiennustuses soosikuks number üks ja kõige väiksema koefitsiendiga, siis juba tükk aega päris nii enam ei ole – nagu eelnevalt mainitud, on tal juba neli hooaega vussi läinud ning tänavuse aasta alguse põhjal tundub sellele järgnevat ka viies. See tähendab aga seda, et rallide eel hakkavad ka Tänaku võidukoefitsiendid tõusma. Horvaatia etapp, kus ta mullu teisele kohale tuli, on selles osas hea näide – Tänaku võiduvõimalusi hinnatakse paremuselt alles neljandaks ning eestlase rallivõidu koefitsient on lausa 9,00 – see on nii suur number, et pakub kohe kindlasti väärtust!

Soosikuks number üks on aga MM-sarja üldliider Thierry Neuville, kelle võidukoefiks on 2,00 – järgnevad Ogier (3,00) ja Horvaatia etapi mullune võitja Evans (4,50). Väärtust pakub siin kindlasti ka Andreas Mikkelseni pöörane võidukoef 100,00 – see on selgelt koht, kus proovida!

Väärtust võib otsida ka ralli esikolmiku koefide seast – seal on hea mõte vaadata välja just keegi tagumiste meeste seast, sest näiteks Adrien Fourmaux (5,70) on viimasel kahel etapil esikolmikusse jõudnud, Andreas Mikkelsen (6,50) on ka kindlasti võimeline ennast kolme sekka sõitma, seda enam, et konkurents on võrdlemisi kesine.

Põnevaid fakte Horvaatia ralli kohta:

  • Esimest korda toimus Horvaatia ralli aastal 1974. Toona kandis see nime INA Delta TLX Rally.
  • Algusaastatel iseloomustasid Horvaatia rallit pikad distantsid ja pikad ülesõidud.
  • Horvaatia ralli ajaloo rekordimees on kohalik sõitja Juraj Šebalj, kes on ralli võitjaks tulnud seitsmel korral, viimati aastal 2014.
  • Aastatel 2007-2013 kuulus Horvaatia ralli Euroopa meistrivõistluste (ERC) kalendrisse.
  • Vaid kaks põhjaeurooplast on suutnud Horvaatia ralli võita: 2012. aastal triumfeeris seal Juho Hänninen, 2022. aastal Kalle Rovanperä.
  • Tegu oli 2022. aastal uue põlvkonna WRC autode jaoks esimese puhta asfaldiralliga.