WRC Läti ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Südasuvine ralliseeria jätkub juba õige pea: pärast kiiret Poola MM-rallit ning äsja Lõuna-Eestis toimunud ERC sarja kuulunud Eesti rallit on aeg WRC-sarja uksel esimest korda ka lõunanaabrite ees avaneda: läbi aegade esimene Läti MM-ralli tõotab tulla põnev ja vaatemänguline.

Kes on Läti ralli suurimad soosikud, milline näeb välja ralli käik ja ajakava ning millised võiksid olla Ott Tänaku võimalused võiduga oma poolehoidjaid rõõmustada? Betsafe’i blogi vaatab üle!

Läti ralli: kiire kruus lõunapool piiri

Läti esimese MM-ralli „põhjaks“ on alates 2013. aastast toimunud Liepaja ralli, mis oli esimestel aastatel hoopis talveralli, kuid liigutati alates 2016. aastast sügiseseks kruusaetapiks. Aastatel 2016-2018 toimuski ta ERC kalendris sügisese etapina, kuid viimasel viiel hooajal on ta peetud suvisel ajal, varieerudes maist augustikuuni. Oma olemuselt on see üpris Eesti ralli sarnane etapp: kiired ja looklevad kruusateed peaksid siinse kandi sõitjatele hästi sobima.

Ralli saab alguse neljapäeva varahommikul Liepaja külje all toimuva suhteliselt lühikese trassiga testikatsega, millele järgneb pealinnas Riias asuvas kuulsas Bikernieki motospordikeskuses toimuv õhtune avakatse. Kuigi tegu on sisuliselt publikukatsega, mis toimub spetsiaalsel rallirajal, on see tavapäraste publikukatsetega võrreldes tunduvalt pikem, lausa 11 kilomeetri pikkune – igatahes saab see olema põnev algus. Lisaks on see esimene kord, kui Liepaja ralli Riiga „ronib“.

Reedene võistluspäev viib ralliautod juba Lääne-Läti radadele – kavas on viis erinevat katset, millest kaks läbitakse kahel korral. Andumi ja Strazde kiiruskatsed toimuvad sealjuures osaliselt ka sama trassi peal, alates ja lõppedes siiski pisut erinevalt. Tähele tasub panna, et ei neljapäevase katse järel ega reede lõuna ajal pole kavas hoolduspausi, mis lisab võistlejatele olulise nüansi, millega arvestada.

Kõige pikem ja ainus täispika hoolduspausiga päev saab olema laupäev, mille ülesehitus on WRC ralli kohta üsna ebatavaline: kaheksa kiiruskatset ei ole üles ehitatud mitte kahe tiiruna samade trasside peal, vaid kavas on lausa seitse erinevat kiiruskatset! Samas toimuvad need üsna väikese maa-ala peal ning osa trassidest samuti kattub, nii et pealtvaatajatel ei tohiks ralli kohapealt jälgimine ülemäära keeruline olla. Päeva lõpetuseks sõidetakse Liepaja linnas tänavatel linnakatse.

Pühapäev on jällegi võrdlemisi tavapärase ülesehitusega: kavas on vaid kaks katset, mida mõlemat läbitakse kahel korral. Punktikatseks on 13-kilomeetrine Mazilmaja kiiruskatse.

Läti ralli ajakava

Neljapäev, 18. juuli

Testikatse Cimdenieki (3,58 km) – kell 7.01

SS1 Bikernieki Track (11,00 km) – kell 20.05

Reede, 19. juuli

SS2 MIlzkalne 1 (4,99 km) – kell 10.00
SS3 Tukums 1 (27,56 km) – kell 10.45
SS4 Andumi (17,86 km) – kell 12.00
SS5 MIlzkalne 2 (4,99 km) – kell 14.30
SS6 Tukums 2 (27,56 km) – kell 15.15
SS7 Strazde (17,44 km) – kell 16.30
SS8 Talsi (20,52 km) – kell 17.20

Laupäev, 20. juuli

SS9 Pilskalns (18,87 km) – kell 8.20
SS10 Snepele (17,52 km) – kell 9.35
SS11 Ivande (23,04 km) – kell 11.30
SS12 Vecpils 1 (12,64 km) – kell 13.05
Hoolduspaus
SS13 Podnieki (10,09 km) – kell 16.05
SS14 Vecpils 2 (12,64 km) – kell 17.05
SS15 Dinsdurbe (6,64 km) – kell 19.00
SS16 Liepaja City Stage (2,56 km) – kell 20.15

Pühapäev, 21. juuli

SS17 Krogzemji 1 (18,70 km) – kell 8.55
SS18 Mazilmaja 1 (13,34 km) – kell 10.05
SS19 Krogzemji 2 (18,70 km) – kell 11.55
SS20 Mazilmaja 2 (13,34 km) – kell 14.15 (punktikatse)

Läti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord

Läti ralli puhul on Rally1 autodega stardis olijate nimekiri võrdlemisi muljetavaldav: Poola etapi eel tehtud suure avarii järel on tagasi rivis Sébastien Ogier, samuti on kohal ka viimasel hetkel Poola võistlema tulnud Kalle Rovanperä, kes hoolimata sellest etapi võita suutis. Taaskord on Rally1 autoga stardis lätlane Martinš Sesks, kelle WRC-debüüt Poolas üle ootuste hästi läks – seega on kõrgete kohtade nõudlejaid üsna palju ning loodetavasti peaks konkurents võidule tulema kõva.

Eesti ekipaaže on lisaks Tänak-Järveojale kohal veel vaid kaks: Rally2 autoga tulevad stardi Gregor Jeets ja Timo Taniel, Rally3 masinal Joosep Ralf Nõgene ja Hendrik Kraav.

Läti ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  3. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  4. Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota)
  5. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  7. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  8. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
  9. Grégoire Munster – Louis Louka (M-Sport)
  10. Martinš Sesks – Renars Francis (M-Sport)

Läti ralli ennustused: Sesksilt võib taas head sõitu oodata

Läti ralli koefitsiente Betsafe’i spordiennustusportaalis sirvides hakkab silma, et ralli võimalike võitjate ringi peetakse vaid kolmemeheliseks: seal on maailmameistrid Kalle Rovanperä, Ott Tänak ja Sébastien Ogier. Suurimaks soosikuks on Rovanperä (ralli võidu koefitsient 2,25, esikolmikukoef 1,35), järgnevad Tänak (vastavalt 2,90 ja 1,40) ning Ogier (4,00 ja 1,60).

Järgmised sõitjad jäävad juba päris pikalt maha: iseäranis hakkab silma MM-sarja üldliidri Thierry Neuville’i väga kõrge võidukoef (25,00!) ja ka üsna kõrge esikolmikukoef (3,50), aga väärtust võiks Poola etapi järgi otsustades otsida ka kohalike lemmiku Martinš Sesksi juurest. Noor Sesks näitas Poolas saadud viienda kohaga, et on juba praegu Rally1 masinaga sõitmiseks valmis ning suutis Poolas kandu näidata mitmele kogenud sõitjale. Kui eespool mõnda sõitjat ebaõnn tabab, on Sesksi esikolmikusse jõudmine täiesti reaalne – ja Betsafe’is on tema kolme sekka tulemine saadaval väga mahlaka koefiga 10,00!

Ralli võidu puhul tundub kõige loogilisem Kalle Rovanperä edu, kuna ta on suutnud kõige stabiilsemalt sõita, aga ka Ott Tänaku puhul on võit kindlasti vägagi võimalik – seda aga ainult juhul, kui ta suudab probleeme ja avariisid vältida. Kui Tänak juba esikolmikusse tuleb, on ka üpris tõenäoline, et tal on piisavalt kiirust, et võidu peale võidelda.

Huvitavaid fakte Läti ralli kohta

  • Lätist saab tänavu 37. riik WRC ajaloos, kes MM-rallit võõrustanud.
  • Läti ralli aluseks olev Liepaja ralli oli aastatel 2013-2015 hoopis talveralli.
  • Senise 11 Liepaja ralli jooksul on kaks sõitjat suutnud võitu korrata: 2017. ja 2018. aastal triumfeeris seal Nikolai Grjazin, 2019. ja 2020. aastal Oliver Solberg ning viimasel kahel aastal Martinš Sesks.
  • Liepaja ralli oli 2013. aastal esimene rahvusvaheline ralli, mis oli Lätis taasiseseisvumise järel korraldatud.
  • Senisel 11 korral on Liepaja ralli olnud alati ERC ehk Euroopa meistrivõistluste etapiks.