WRC Rootsi ralli: ajakava, osalejad, ennustused

Jaanuari keskel Monte Carlo võrdlemisi sooja ja kuiva etapiga alguse saanud autoralli MM-sari jätkub nüüd hooaja ainsa tõelise talveralliga, kui maailma kiireimad ralliautod pannakse joonele Rootsi lumel. Mida veebruari teiselt nädalavahetuselt oodata, kes on stardis ja millised võiksid olla värskelt Hyundaiga taasliitunud Ott Tänaku šansid?

Rootsi ralli: uus toimumiskoht tagab head lumeolud

Juba kolmandat aastat järjest on Rootsi ralli varasemad lumemured kui peoga pühitud: 2022. aastal liigutati ralli keskus Kesk-Rootsist Torsby linnast, mis on laiuskraadilt võrreldav Oslo, Stockholmi, Tallinna ja Helsingiga, sadade kilomeetrite jagu põhja poole Umeå linna, kus talveilma ja lumega probleeme tekkida ei tohiks – ilmateade vähemalt rallieelsel nädalal ühtegi plusskraadi ei luba ning rallit saab sedapuhku taaskord sõita tõelisel talve võlumaal.

Oma profiililt ja tüübilt ei teinud ralli aga keskuse vahetamisega suurt muutust läbi: Rootsi etapp on alati olnud keskmise kiiruse poolest üks hooaja kõige kiiremaid rallisid ning lumised teed koos neid ümbritsevate hangedega, mis aitavad sõitjatel teatud olukordades ka autot tee peal hoida, võimaldavad laugetes kurvides kiirust kõvasti koguda.

Kuna plusskraade sedapuhku ei lubata, võib arvata, et nädalavahetuse jooksul püsivad olud üsna samasugused – see võtab küll omajagu ettearvamatust ralli juurest ära, kuid suures plaanis peaks eelis olema siiski Põhjamaade sõitjatel, sealhulgas ka Ott Tänakul, kes on sarnastes oludes lapsest saati autoga kihutanud.

Ralli katsete osas ei ole võrreldes eelmise aastaga palju muutunud: suures plaanis on ralli rütm ja plaan sama, mõned katsed on vaid laupäevalt reedele ja mõned reedelt laupäevale tõstetud. Päris uusi lõike on pigem vähe. Ilusa kaabukergitusena on ralli esimene täispikk katse Brattbys saanud pisut uue nime – seda tuntakse nüüd #42 Brattby nime all, sest eelmisel aastal domineeris seda kiiruskatset mõlemal läbimisel Craig Breen, kes katsejärgses intervjuus naljatas, et ta võiks nüüd sama hästi kui Brattby linnapea olla. Mäletatavasti hukkus Breen aprillikuus Horvaatia ralli eel testides, Rootsi etapp jäigi tema viimaseks MM-ralliks.

Rootsi ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 15. veebruar

Testikatse Håkmark (5,42 km) – kell 10.01
SS1 Umeå Sprint 1 (5,16 km) – kell 20.05

Reede, 16. veebruar

SS2 #42 Brattby 1 (10,76 km) – kell 9.58
SS3 Norrby 1 (12,36 km) – kell 10.52
SS4 Floda 1 (28,25 km) – kell 11.55
Hoolduspaus
SS5 #42 Brattby 2 (10,76 km) – kell 15.36
SS6 Norrby 2 (12,36 km) – kell 16.30
SS7 Floda 2 (28,25 km) – kell 17.33
SS8 Umeå Sprint 2 (5,16 km) – kell 20.05

Laupäev, 17. veebruar

SS9 Vännäs 1 (15,65 km) – kell 8.45
SS10 Sarsjöliden 1 (14,23 km) – kell 9.35
SS11 Bygdsiljum 1 (28,06 km) – kell 11.08
Hoolduspaus
SS12 Vännäs 2 (15,65 km) – kell 15.15
SS13 Sarsjöliden 2 (14,23 km) – kell 16.05
SS14 Bygdsiljum 2 (28,06 km) – kell 17.38
SS15 Umeå 1 (10,08 km) – kell 20.05

Pühapäev, 18. veebruar

SS16 Värstervik 1 (25,50 km) – kell 8.27
SS17 Värstervik 2 (25,50 km) – kell 11.03
SS18 Umeå 2 (10,08 km) – kell 13.15 (punktikatse)

Rootsi ralli osalejad: võidule ainult viis tõsist kandidaati

Nagu paljud karta võisid, kipuvad sel hooajal mitmed WRC rallid jääma tippkonkurentsi mõttes päris lahjaks. Tervet hooaega kaasa tegevaid sõitjaid on paraku konkurentsis väga vähe ning konkurentsitiheduse kasvatamine peaks kindlasti olema sarja juhtide jaoks prioriteet. Senikaua tuleb aga hakkama saada sellega, mis meil kasutada on – Rootsis tulevad stardijoonele üheksa Rally1 autot, kuid nende seas on vaid viis sõitjat, kes on varasemalt MM-etappe võitnud.

Monte Carlo etapi vahele jätnud valitsev maailmameister Kalle Rovanperä on seekord platsis ning saab end sel aastal esmakordselt WRC sarjas näidata. Toyota on seekord platsis nelja autoga – kolm põhilist masinat on Rovanperä, Elfyn Evansi ja Takamoto Katsuta istumise all, neljanda saab endale itaallasest hobisõitja Lorenzo Bertelli. Hyundai kolm masinat lähevad Tänakule, Thierry Neuville’ile ja Esapekka Lappile, M-Sport saadab võistlustulle Adrien Fourmaux’ ja Grégoire Munsteri.

Ott Tänaku ja Martin Järveoja kõrval saab kaasa elada ka mitmetele teistele eestlastele: Rally2 autodega on stardis Georg Linnamäe – James Morgan ning Gregor Jeets – Timo Taniel, Rally3 klassi Ford on istumise all aga Romet Jürgensonil koos Siim Ojaga.

Rootsi ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

  1. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
  2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
  3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
  4. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
  5. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
  6. Grégoire Munster – Louis Luka (M-Sport)
  7. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
  8. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Hyundai)
  9. Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (Toyota)

Rootsi ralli ennustused: kas Tänak saab hooaja esimese võidu?

Eesti rallisõbra jaoks on heaks uudiseks kahtlemata see, et Ott Tänak on Rootsi talverallil kiire olnud isegi siis, kui tal pole istumise all olnud ideaalne auto – see tähendab loomulikult viimast kolme hooaega, kui tal on erinevatel põhjustel ülejäänud hooaeg totaalselt lörri läinud. Tänak triumfeeris Rootsis 2019. aastal, kui ta tuli lõpuks ka maailmameistriks, samuti eelmisel aastal M-Spordi autoga, edestades varalahkunud Craig Breeni. Hyundais jäi tema parimaks tulemuseks Rootsist 2020. aasta teine koht – 2021. aastal sõideti talveralli aga mäletatavasti hoopis Põhja-Soomes, kus Tänak selle võitis, nii et lume peal on Eesti ekipaažil viimasel ajal läinud väga hästi. Tänaku võidukoefitsient 3,00 on samuti väga magus ning väärib katsetamist.

Tänaku kõrval võiks teine põhiline kandidaat rallivõidule olla Kalle Rovanperä, kes saab reedesel päeval ka tagantpoolt tulijana pisut parema stardikoha ning võib seetõttu kohe algusest peale olla heas löögihoos. Kuigi eelmise aasta Rootsi etapp Toyotal sisuliselt tervikuna ebaõnnestus, oli Rovanperä 2022. aastal selle ralli võitja. Samas on Rovanperä võidukoefitsient (1,80) võib-olla natuke liiga väike, et sellele enesekindlalt panustada.

Ülejäänud kolm potentsiaalset võitjat Esapekka Lappi (7,00), Thierry Neuville (7,00) ja Elfyn Evans (9,00) jäävad koefitsientide mõttes juba natuke kaugemale, kuid pakuvad seetõttu päris head väärtust – eriti hea näeb siit välja Evansi koefitsient, kes on viimasel ajal leidnud kiiruse kõrvale ka stabiilsuse.

Põnevaid fakte Rootsi ralli kohta:

  • Rootsi ralli peeti esimest korda 1950. aastal – algaastatel oli tegu südasuvel toimunud etapiga. Talvel sõidetakse Rootsi rallit alates 1965. aastast.
  • Rootsi ralli oli kalendris ka ajaloo esimesel WRC hooajal 1973. aastal.
  • Sébastien Loeb oli 2004. aastal esimene sõitja väljastpoolt Põhjamaid, kes suutnud Rootsis võita.
  • Rootsi ralli rekordvõitja on kohalik mees Stig Blomqvist, kes on etapil triumfeerinud seitse korda.
  • Igas Pirelli naastrehvis on kokku 384 volframist tipuga terasest naastu. Iga naast on 20 millimeetri pikkune, kuid sellest asub rehvist väljaspool vaid seitse millimeetrit.