WRC Rootsi ralli: ajakava, osalejad, ennustused
Jaanuari keskel Monte Carlo põnevaks kujunenud etapiga alguse saanud autoralli MM-sari jätkub nüüd hooaja ainsa tõelise talveralliga, kui maailma kiireimad ralliautod pannakse joonele Rootsi lumel. Mida veebruari teiselt nädalavahetuselt oodata, kes on stardis ja millised võiksid olla Hyundaiga kihutava Ott Tänaku šansid?
Rootsi ralli: põhjamaine toimumiskoht tagab head lumeolud
Kui veel mõned aastad tagasi tuli iga kord Rootsi ralli eel küüsi närida, kas lumeolud on ikka piisavad, et ralli saaks normaalselt toimuda, siis juba neljandat aastat järjest on need mured kui peoga pühitud: 2022. aastal liigutati ralli keskus Kesk-Rootsist Torsby linnast, mis on laiuskraadilt võrreldav Oslo, Stockholmi, Tallinna ja Helsingiga, sadade kilomeetrite jagu põhja poole Umeå linna, kus talveilma ja lumega probleeme tekkida ei tohiks – ilmateade lubab küll rallinädalal mõnda plusskraadi, kuid lund peaks siiski olema piisavalt, et tegu saaks olla mõnusa lumise ralliga.
Oma profiililt ja tüübilt ei teinud ralli aga keskuse vahetamisega suurt muutust läbi: Rootsi etapp on alati olnud keskmise kiiruse poolest üks hooaja kõige kiiremaid rallisid ning lumised teed koos neid ümbritsevate hangedega, mis aitavad sõitjatel teatud olukordades ka autot tee peal hoida, võimaldavad laugetes kurvides kiirust kõvasti koguda.
Suures plaanis peaks eelis olema Põhjamaade sõitjatel, sealhulgas ka Ott Tänakul, kes on sarnastes oludes lapsest saati autoga kihutanud. Rootsi rallil ongi ajaloo jooksul võidutsenud peamiselt Skandinaavia sõitjad ja viimasel ajal mitmel korral ka Ott Tänak ise.
Ralli katsete osas ei ole võrreldes eelmise aastaga palju muutunud: suures plaanis on ralli rütm ja plaan sama, uue ilme on saanud vaid reedene päev, mille katsed toimuvad teistes kohtades kui eelmisel aastal. Laupäev ja pühapäev on aga jäänud sisuliselt identseks, kui mõned väiksemad detailid välja arvata.
Rootsi ralli ajakava (Eesti aja järgi):
Neljapäev, 13. veebruar
Testikatse Umeå City (3,44 km) – kell 10.01
SS1 Umeå Sprint 1 (5,16 km) – kell 20.05
Reede, 14. veebruar
SS2 Bygdsiljum 1 (28,27 km) – kell 10.18
SS3 Andersvattnet 1 (20,51 km) – kell 11.19
SS4 Bäck 1 (10,80 km) – kell 12.27
Hoolduspaus
SS5 Bygdsiljum 2 (28,27 km) – kell 15.48
SS6 Andersvattnet 2 (20,51 km) – kell 16.49
SS7 Bäck 2 (10,80 km) – kell 17.57
SS8 Umeå Sprint 2 (5,16 km) – kell 20.05
Laupäev, 15. veebruar
SS9 Vännäs 1 (15,65 km) – kell 10.10
SS10 Sarjöliden 1 (14,23 km) – kell 11.05
SS11 Kolksele 1 (16,06 km) – kell 12.08
Hoolduspaus
SS12 Vännäs 2 (15,65 km) – kell 15.10
SS13 Sarjöliden 2 (14,23 km) – kell 16.05
SS14 Kolksele 2 (16,06 km) – kell 17.08
SS15 Umeå 1 (10,08 km) – kell 19.05
Pühapäev, 16. veebruar
SS16 Värstervik 1 (29,35 km) – kell 8.27
SS17 Värstervik 2 (29,35 km) – kell 10.57
SS18 Umeå 2 (10,08 km) – kell 13.15 (punktikatse)
Rootsi ralli osalejad: MM-sarja liidrit stardis polegi
Kui eelmisel aastal oli Rootsi ralli stardirivi üsna hõre ning etapi eel sai välja tuua ainult viis sõitjat, kellel oli üldse mingi reaalne šanss etappi võita, siis tänavu on olukord pisut viisakam ja kui kõik masinad teel ja terved püsivad, võiks oodata üsna põnevat andmist, olgugi et stardis ei ole MM-sarja liidrit Sébastien Ogier’d, kes Monte Carlo ralli võitis, aga teeb sel aastal taas kaasa osalise programmi ning sestap Rootsis ei võistle.
Toyota on sellest hoolimata platsis lausa viie Rally1 autoga – kolm põhilist masinat on Kalle Rovanperä, Elfyn Evansi ja Takamoto Katsuta istumise all, neljanda saab endale noor soomlane Sami Pajari ja viienda itaallasest hobisõitja Lorenzo Bertelli. Hyundai kolm masinat lähevad Ott Tänakule, Thierry Neuville’ile ja Monte Carlos asjalikku sõitu näidanud Adrien Fourmaux’le, M-Sport saadab võistlustulle Josh McErleani,Grégoire Munsteri ja perspektiivika lätlase Martinš Sesksi, samuti on nende all hobisõitja Jourdan Serderidis.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja kõrval saab kaasa elada ka mitmetele teistele eestlastele: Rally2 autodega on stardis Georg Linnamäe – James Morgan, Robert Virves – Jakko Viilo ning Romet Jürgenson – Siim Oja, Rally3 masinaga võistlevad Joosep Ralf Nõgene – Aleks Lesk.
Rootsi ralli osalejad ja esialgne stardijärjekord (ainult Rally1 autod):
- Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (Hyundai)
- Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
- Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
- Josh McErlean – Eoin Treacy (M-Sport)
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
- Grégoire Munster – Louis Luka (M-Sport)
- Sami Pajari – Marko Salminen (Toyota)
- Martinš Sešks – Renars Francis (M-Sport)
- Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (Toyota)
- Jourdan Serderidis – Frédéric Miclotte (M-Sport)
Rootsi ralli ennustused: kas Tänak saab hooaja esimese võidu?
Eesti rallisõbra jaoks on heaks uudiseks kahtlemata see, et Ott Tänak on Rootsi talverallil kiire olnud isegi siis, kui tal pole istumise all olnud ideaalne auto – see tähendab loomulikult viimaseid hooaegasid, kui tal on erinevatel põhjustel ülejäänud aasta totaalselt lörri läinud. Tänak triumfeeris Rootsis 2019. aastal, kui ta tuli lõpuks ka maailmameistriks, samuti 2023. aastal M-Spordi autoga, edestades varalahkunud Craig Breeni. Hyundais on tema parimaks tulemuseks Rootsist 2020. aasta teine koht – 2021. aastal sõideti talveralli aga mäletatavasti hoopis Põhja-Soomes, kus Tänak selle võitis, nii et lume peal on Eesti ekipaažil viimasel ajal läinud väga hästi, kui välja arvata eelmise aasta Rootsi etapp, mis neljandal kiiruskatsel tehtud avarii tõttu ebaõnnestus. Tänaku võidukoefitsient 3,25 on päris magus ning väärib katsetamist.
Tänaku kõrval või suisa tema ees on teine põhiline kandidaat rallivõidule Kalle Rovanperä, kes on viimastel aastatel näidanud kiiretel rallidel väga head minekut ja kindlust. 2022. aastal Rootsi ralli võitnud Rovanperä võit on saadaval koefiga 3,00. Üsna heaks peetakse ka maailmameister Thierry Neuville’i šansse – tema võidukoefiks on 4,25, ülejäänud mehed on juba kaugemal: Elfyn Evans (11,00), Adrien Fourmaux (15,00), Takamoto Katsuta (25,00), Sami Pajari (25,00) ja Martinš Sesks (31,00).
Häid väärtusi võib leida aga esikolmikusse jõudmise koefide seast – lätlane Sesks näitas eelmisel hooajal korduvalt, et kiirust tal jagub ning tema esikolmikukoht on saadaval lausa 6,50-ga, mis tundub olevat väga hea väärtus, samamoodi nagu ka Adrien Fourmaux’ 3,25. Sesksi ja Fourmaux’ omavahelises duellis saab aga lätlasele panustada koefiga 2,50, mis paistab samuti väga hea väärtusena.
Põnevaid fakte Rootsi ralli kohta:
- Rootsi ralli peeti esimest korda 1950. aastal – algaastatel oli tegu südasuvel toimunud etapiga. Talvel sõidetakse Rootsi rallit alates 1965. aastast.
- Rootsi ralli oli kalendris ka ajaloo esimesel WRC hooajal 1973. aastal.
- Sébastien Loeb oli 2004. aastal esimene sõitja väljastpoolt Põhjamaid, kes suutnud Rootsis võita.
- Rootsi ralli rekordvõitja on kohalik mees Stig Blomqvist, kes on etapil triumfeerinud seitse korda.
- Ott Tänak on Rootsi MM-ralli võitnud kahel korral: 2019. ja 2023. aastal. 2021. aastal triumfeeris Tänak Rootsi ralli asemel kalendris olnud Lapimaa MM-rallil.