WRC Monte Carlo ralli 2021: uus hooaeg algab tuttavas kohas

Betsafe LIVE #49: WRC Rally Monte Carlo eelvaade

Kas Ott Tänak suudab mulluse avarii unustada?

Eelmine rallihooaeg kulges WRC-sarjas väga keeruliselt: koroonapandeemia lõi kalendri segamini, häiris tõsiselt meeskondade toimimist ja võib kokkuvõttes öelda, et sellest tulenenud tagajärjed olid osaliselt ka põhjuseks, miks Ott Tänak ei suutnud oma 2019. aastal võidetud MM-tiitlit kaitsta. Nüüd on aga kõik punktid taas nullitud, kõik algab otsast peale ja tippsõitjad on võrdsel pulgal – hooaja esimene MM-ralli toimub nagu ikka Monte Carlos jaanuari lõpus ning seda hoolimata Prantsusmaal endiselt möllavast koroonapandeemiast. Vähemalt loodame, et toimub, sest seni pole vastupidist väidetud…

Monte Carlo või Monacoga on tegelikult sel etapil suhteliselt vähe seost – mõni tseremoniaalne on küll aeg-ajalt Monaco pinnale viidud, kuid reaalsuses peetakse etapp Prantsusmaal Gapi linna ümbruses, seitsmekordse maailmameistri Sébastien Ogier’ koduradadel. Tema kodulinnaks on just nimelt seesama Gap, kus asub ka WRC Monte Carlo ralli 2021 keskus. Ogier on ka olnud tõeline Monte Carlo spets, triumfeerides seal kokku seitsmel korral.

Ott Tänaku jaoks on Monte Carlo olnud MM-sarjas alati üks keerulisemaid etappe ning poodiumikohti on tal sealt ette näidata vaid kolmelt hooajalt: 2018. aastal oli ta seal Toyota debüüdil teine ning 2017. ja 2019. aastal kolmas. Mullu sai seal võidu Tänaku tiimikaaslane Thierry Neuville, Eesti ekipaaži enda jaoks lõppes eelmise aasta Monte Carlo etapp mäletatavasti väga õnnetult: reedesel päeval juhtus neil suurelt kiiruselt avarii, mis läbi metsa mäeveerelt alla rullunud auto purustas. Õnneks tegi turvapuur head tööd ning Tänak ja Martin Järveoja pääsesid hirmsast avariist vigastusteta.

SISUKORD

Kliki järjehoidjal, et minna otse huvi pakkuva osa juurde

OTT TÄNAKU EKSKLUSIIVINTERVJUU BETSAFE’ILE

Kas kahe hooaja vaheline aeg praegustes koroonatingimustes erines sinu jaoks tavalisest pausist? Kuidas?

Kui palju testikilomeetreid Monte-Carlo ralli eel koguda said?

Kas Monte-Carlo on MM-sarjas olevatest rallidest sinu jaoks kõige suurem katsumus? Tundub, et seal on väga suur eelis kohalikel prantslastel ning teised sõitjad jõuavad esikohtadeni väga harva.

Kuidas mõjutab teie valmistumist ralliks üldine ebakindlus, mis rallide eel valitseb? Ka näiteks nädal enne Monte-Carlo etapi algust on meedia põhjal endiselt õhus variant, et kohalikud võimud ei luba rallil toimuda või ei luba Suurbritanniast inimesi riiki sisse.

Mitu koroonatesti tuleb sul ralli eel ja jooksul anda? Kui palju erineb koroona tõttu sõitjate ja kaardilugejate elu etapi ajal tavalisest?

Uuest hooajast on MM-sarjas kasutusel Pirelli rehvid. Kui suurt kohanemist rehvitootja vahetus sõitjatelt nõuab? Kas saaksid tuua mõne võrdluse, kui suur vahe kahe erineva rehvitootjaga sõitmisel on? Tavainimene ju näiteks ei tunne ilmselt oma auto all erinevatel rehvidel väga suurt vahet.

Kohalike piirangute ja komandanditunni tõttu toodi Monte-Carlo ralli katsed tavapärasest tunduvalt varasemaks – kohaliku aja järgi algavad reedel ja laupäeval katsed hommikul juba kell 6.10 ja 6.30. Mida see sõitjate jaoks tähendab – mis kell lähete eelmisel päeval magama ning mis kellast on neil päevadel äratus?

Millisel MM-rallil on sul tulnud kõige varem ärgata? Millisel rallil saab kahe võistluspäeva vahel kõige vähem unetunde (ja kui palju)?

Koroonakriisi järel on MM-rallid toimunud üldiselt pisut lühemas formaadis, kus võistluskilomeetreid on varasemast vähem. Kas võistlejana on see pigem meeldiv või tekib vahel soov rohkemate katsete järele, et jõudude vahekorrad oleks võimalik paremini paika saada?

Kui sulle antaks valida, kas sõidaksid pigem rallil, kus on vähe võistluskilomeetreid, aga väga pikad ülesõidud, või väga palju võistluskilomeetreid, aga lühikesed ülesõidud? Kumb väsitab rohkem, kas 50-kilomeetrine katse või mitmetunnine ülesõit?

Monte Carlo ralli 2021: ajakava, osalejad, ennustused

Seekordne Monte Carlo ralli tuleb koroonapiirangute tõttu eriline. Nende ridade kirjutamise ajal ei ole ralli lõplik toimumine veel sajaprotsendiliselt kindel, ent liigselt ei saa selle peale mõtlema jääda – vaatame siinkohal rallile ette selle teadmisega, et see toimub nii nagu nädal enne starti plaanitud on.

Sellest hoolimata on ralli korraldajad juba pidanud tegema päris mitmeid muudatusi – katsete arvu ja kogupikkust on koomale tõmmatud ning kuna kohalikud võimud on sealkandis kehtestanud komandanditunni, siis tuleb ka kogu rallikarussellil iga päev oma tegemistega kella kuueks õhtul ühele poole saada, sest pärast seda pole väljas olla enam lubatud. Selleks et nende piirangutega kooskõlas olla, tõmmati neljapäeval, reedel ja laupäeval kogu programm kaks ja pool tundi varasemaks – see tähendab rallil osalejatele väga varajast ärkamist ning võrdlemisi varakult lõppevaid rallipäevi.

Nädal enne etapi algust on suur küsimärk üleval ka M-Spordi meeskonna osas – kuna nemad plaanivad Prantsusmaale saabuda Inglismaalt, kus on uute juhtumite osakaal endiselt väga kõrge, on Prantsuse võimud brittidele kehtestanud suhteliselt ranged reisipiirangud, mille osas loodavad M-Spordiga seotud inimesed erandi saada.

Tegu on kõigi aegade kõige lühema Monte Carlo MM-ralliga: kuna 8. kiiruskatse läks ajalise piirangu tõttu tühistamisele, on ralli kogupikkus vaid 257,64 km võistluskilomeetrit.

Eesti rallifännidel tasub tähele panna ka seda, et uuest hooajast näitab rallit uus telekanal: nüüdsest on ralliülekanded TV3 ja TV6 kanalitel ja Go3 voogedastusplatvormil!

Monte Carlo ralli 2021 ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 21. jaanuar

SS1 Saint-Disdier – Corps (20,58 km) – kell 15.08
SS2 Saint-Maurice – Saint-Bonnet (20,78 km) – kell 16.06

Reede, 22. jaanuar

SS3 Aspremont – La Bâtie-des-Fonts 1 (19,61 km) – kell 7.10
SS4 Chalancon – Gumiane 1 (21,62 km) – kell 8.28
SS5 Montauban-sur-l’Ouvèze – Villebois-les-Pins 1 (22,24 km) – kell 10.01

Hoolduspaus

SS6 Aspremont – La Bâtie-des-Fonts 2 (19,61 km) – kell 13.17
SS7 Chalancon – Gumiane 2 (21,62 km) – kell 14.38
SS8 Montauban-sur-l’Ouvèze – Villebois-les-Pins 2 (22,24 km) – kell 18.41 – tühistatud

Laupäev, 23. jaanuar

SS9 La Bréole – Selonnet 1 (18,31 km) – kell 7.30
SS10 Saint-Clément – Freissinières (20,48 km) – kell 9.18

Hoolduspaus

SS11 La Bréole – Selonnet 2 (18,31 km) – kell 13.08

Pühapäev, 24. jaanuar

SS12 Puget-Théniers – La Penne 1 (12,93 km) – kell 9.30
SS13 Briançonnet – Entrevaux 1 (14,31 km) – kell 11.08
SS14 Puget-Théniers – La Penne 2 (12,93 km) – kell 11.45
SS15 Briançonnet – Entrevaux 2 (14,31 km) – kell 13.18 (punktikatse)

Monte Carlo ralli 2021 esialgne stardijärjekord (WRC autod):

1. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Toyota)
2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
3. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
4. Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (Hyundai)
5. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
6. Teemu Suninen – Mikko Markkula (M-Sport)
7. Dani Sordo – Carlos del Barrio (Hyundai)
8. Gus Greensmith – Elliott Edmondson (M-Sport)
9. Takamoto Katsuta – Daniel Barritt (Toyota)
10. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (Hyundai)

Sellises järjekorras starditakse neljapäeval ja reedel, alates laupäevast moodustub stardijärjekord ralli üldseisu pööratud järjestusest.

Keda pidada suurimaks soosikuks?

Iga uue hooaja eel on alati õhus palju küsimusi: milliseks kujunevad jõujooned? Kuidas saab keegi hakkama uues autos, uue kaardilugejaga või lihtsalt uues olukorras? Suuresti just koroonakriisi tõttu on aga selle hooaja eel tiimivahetusi ja muud säärast olnud minimaalselt – see tähendab seda, et õieti polegi neid üldse olnud. Kõik olulisemad sõitjad jätkavad samades autodes nagu mullu, kuid tippkonkurentsist on sõitjaid hoopis vähemaks jäänud – näiteks ei ole senimaani midagi kuulda sellest, kas ja kuidas jätkab oma karjääri Esapekka Lappi.

Seetõttu on sel hooajal tavapärasest enam põhjust võtta aluseks just eelmisel hooajal näidatud kiirus – seega võiks nii Monte Carlo ralli lõikes spetsiifiliselt kui ka kogu hooaja üldarvestuse mõttes suurimaks soosikuks pidada seitsmekordset maailmameistrit ja tiitlikaitsjat Sébastien Ogier’d, kes sõidab sel aastal oma viimase täishooaja MM-sarjas. Monte Carlo etapi on Ogier oma koduradade juures suutnud võita suisa seitse korda järjest ning oma spetsiifilisuse ja erilisuse tõttu on Monte Carlo ralli üks nendest etappidest, mida on teistel sõitjatel nii-öelda „juhuslikult“ väga keeruline võita. Väga suurt rolli mängivad kogemused ja rehvivalikud – kui sõidetakse mägedes, võivad ilmaolud olenevalt kõrguses väga drastiliselt vahelduda ning mängu tulebki see, kes teab kõige paremini, milliseid valikuid teatud hetkel teha.

Rehvidest rääkides on paslik meelde tuletada, et sellest hooajast alates sõidavad WRC autod Michelini rehvide asemele Pirellidega – seega on ka selles plaanis uuel aastal asjad pisut uudsed. On huvitav jälgida, kas uue rehvitootja tulek ka sõitjate seas kaarte pisut segab.

Kui Ogier on selgelt Monte Carlo ralli suurim soosik (Betsafe’is saab tema rallivõidu peale panustada koefitsiendiga 2,75), siis mõistetavalt tuleks järgmiseks favoriidiks pidada eelmisel aastal oma esimese Monte võidu saanud Thierry Neuville’i (Betsafe’i võidukoefitsient 3,00). Neuville näitas mullu hea kiiruse kõrval seal ka head stabiilsust ning probleeme vältides on ta kindlasti esikolmikus, kuid koefide väärtusi võrreldes tuleb tõdeda, et Ogier’ 2,75 pakub märksa paremat väärtust.

Ott Tänaku võiduvõimalusi hinnatakse paremuselt kolmandaks – eestlase võit Monte Carlo rallil tooks täpsele panustajale raha tagasi 4,25-kordselt. Tänaku järel tuleb sisse juba natuke suurem vahe – järgnevad Dani Sordo (9,00), mullu ralli kolmanda kohaga lõpetanud ning võitjale Neuville’ile vaid 14,2 sekundiga kaotanud Elfyn Evans (12,00), Kalle Rovanperä (12,00) ja Teemu Suninen (15,00). Sellest seltskonnast evib kõige paremaid võiduvõimalusi ilmselt mullune üllataja Evans, kelle nii kõrge koefitsient lausa kutsub waleslase peale mõned eurod asetama.

Põnevaid fakte Monte Carlo ralli kohta:

– Monte Carlo ralli on esimene MM-sarja etapp pärast 2010. aasta Walesi rallit, kus kõik WRC sõitjad kasutavad Pirelli rehve.

– Viimati võitis Pirelli rehvidega Monte Carlo ralli legendaarne Sébastien Loeb – seda aastal 2008.

– Viimane mitte prantsuse emakeelega sõitja, kes suutis WRC-sarjas Monte Carlo ralli võita, oli 2006. aastal Marcus Grönholm.

– Prantslaste kõrval on Monte Carlo MM-etapil viimastel kümnenditel kõige rohkem edu nautinud Tommi Mäkinen, kes võitis seal aastatel 19992002 neli korda järjest.

– Esimestel Monte Carlo rallidel alustasid kõik võistlejad erinevatest linnadest ning kogunesid siis Monte Carlos. 1933. aastal said kolmikvõidu Tallinnast startinud masinad!

257,64 võistluskilomeetriga on tänavune Monte Carlo ralli kõigi aegade lühim.

Ott Tänaku jaoks oli Monte Carlo ralli esimene etapp nii Toyota kui Hyundai rooli istudes.

MÄRKSÕNAD

SHARE