WRC Portugali ralli: ajakava, osalejad, ennustused, Tänaku intervjuu

Autoralli MM-sarja hooaja algus tõi rallide vahele küll päris suured vahed, kuid suure kevade saabumine lööb ka WRC-s hooaja mõnuga käima – selle aasta neljas MM-etapp toimub Portugalis, kus uued Rally1 autod võtavad esimest korda üksteiselt mõõtu kruusal.

Mida Portugali etapp endast kujutab, milline on ralli ajakava, keda pidada soosikuteks ning mida arvab sellest kõigest Eesti rallisangar Ott Tänak ise? Betsafe’i blogi toob sinuni traditsioonilselt põhjaliku ralli eelvaate!

Portugali ralli: hooaja esimene „päris“ etapp

Portugali etapp on üks WRC klassikalistest võidusõitudest – maaliliste vaadete ja arvukate fännidega on see väga populaarne nii fännide kui sõitjate seas ning on mitmel korral valitud ka maailma parimaks ralliks. Samas muudavad salakavalalt liivased ja kivised teed ning hoolduspauside vähesus

Kuna tegu on hooaja esimese kruusaetapiga ning eelmised rallid on olnud võrdlemisi spetsiifilised, on sageli öeldud, et MM-sari Portugali ralliga alles tõeliselt algab – siin näeme hästi ära, millised on meeskondade ja sõitjate jõudude vahekorrad kruusapinnasel, kus tegelikult ju suurem osa hooaja rallidest peetakse.

Ralli keskus asub Porto lähedal Matosinhoses ning sealsed teed on kiired, aga samal ajal ka suhteliselt tehnilised. Teekate on paljudel kiiruskatsetel esialgu suhteliselt liivane ja pehme, kuid võib iga auto läbimisega pisut muutuda – pärastlõunaste katsete ajaks on teed tavaliselt suhteliselt kivised ja nendele on tekkinud roopad.

Ralli trass on suhteliselt sarnane 2019. aastaga, mil Ott Tänak Toyota roolis selle etapi võitis – kuulsaimaks katseks on kindlasti Fafe, mis täidab ühtlasi ka ralli punktikatse rolli. Tavaliselt on selle lõpukilomeetritele kogunenud kümned tuhanded inimesed, kes saavad oma silmaga tunnistada sealseid vägevaid hüppeid ja imelisi vaateid. Kuulsaks katseks võib kindlasti pidada ka Amarantet, mis on oma 37-kilomeetrise trassiga MM-hooaja üks pikemaid kiiruskatseid.

Ralli kiiruskatsete tänavuseks kogupikkuseks on 338,34 km, koos ülesõitudega läbivad ekipaažid aga pisut rohkem kui 1500 kilomeetrit.

Ott Tänak: väheste kruusakilomeetrite tõttu on Portugali ralli meie jaoks üks suur test

Nagu ikka, andis ka Portugali WRC etapi eel Ott Tänak Betsafe’i blogile ekslusiivse intervjuu.

Ees ootab hooaja esimene kruusaralli, millega algab ühtlasi viiest etapist koosnev kruusarallide seeria. Kuidas oled selleks etapiks ette valmistunud, kus oled testinud ja kuidas testid on läinud?

Kruusaga seotud ettevalmistused on meil pigem piiratud olnud. Portugali ralli saab meile olema üks suur test, kus on vajalik kiired järeldused teha ja leida parimad võimalused edasiliikumiseks. 

Hyundai tiimi juht Julien Moncet sõnas hiljuti, et on kindel, et Hyundai on kruusal konkurentsivõimelisem kui asfaldil, sest on auto arendamisel just kruusapinnasele keskendunud. Kas jagad Moncet’ hinnangut?

Loomulikult tuleb mõelda ja keskenduda positiivsele, aga kindlasti oleme ka realistid. Kruusal sõidetud kilomeetrid on senini olnud väga piiratud ja parim võimalus edasi liikumiseks saavad olema kilomeetrid järgmistelt rallidelt.

Kui suurel määral saab üldse olla võimalik, et ühe meeskonna auto on asfaldil kiire, aga kruusal aeglane (või vastupidi)? Tavafänni jaoks sõidavad ju nii asfaldi- kui kruusarallidel väliselt sarnased autod. Kas tunnetuslikult on näiteks sinu istumise all Horvaatias ja Portugalis täiesti erineva seadistuse ja varustusega autod? Kui suur osa auto omadustest jääb teekatet vahetades samaks?

Ma usun, et ka rallifänni jaoks on asfalti ja kruusa auto väliselt lihtsalt eristatav. Alustades auto geomeetriast, sõidu dünaamikast ja lõpetades vedrustusega on ikkagi kõik erinev. Iga autojuhiluba omav inimene tunnetab auto sõiduomaduste vahet kruusal või asfaltil sõites. Seepärast peavad ka võidusõiduauto omadused erinevatel pinnastel erinevad olema.

Kui palju võis meeskondade jõudude vahekorrast kruusal vihjeid anda lumel sõidetud Rootsi ralli? Lumel sõitmine ja kruusal sõitmine on ju tunduvalt sarnasemad kui kruusal ja asfaldil sõitmine.

Rootsis kasutusel olnud auto on kindlasti palju sarnasem kruusaseadistusega autole. Rootsi rallilt saadud info kasutamise takistuseks on selle ralli väga siledad, jäised ja lumised olud ning ühtlasi olid seal ka ülimalt sirged ja kiired teed. Nüüd aga läheme radadele mis on aeglased ja tehnilised ning kõike muud kui siledad.

Hyundai kolis hiljuti ühe testikeskuse Soome Jämsässe, kus saadakse nüüd sealsetel klassikalistel kiiretel kruusateedel testida. Kas Toyotalt on sellega nende Puuppola baasi tõttu varem tekkinud väike eelis ära võetud?

Eesmärk ei olnud kelleltki spetsiaalselt eelist ära võtta. Tulenevalt sellest, et testimisega seotud reeglistik muutus, siis oli ka Hyundail võimalik tekitada testimiskeskus kiiretele metsateedele. Rootsi, Eesti ja Soome ralliks annab see meile rohkem võimalusi.

Kui mõelda sellele, mida ütlesid Betsafe’i blogile enne Horvaatia rallit ootuste kohta („Positiivne oleks algatuseks ralli lõpetada!“), siis läks Horvaatia etapp väga kenasti – olid viimaste meetriteni võiduvõitluses sees ning poodiumile mahtus ka tiimikaaslane Thierry Neuville. Kuidas sõnastaksid ootused enne Portugali etappi? Millise tulemusega, millise kohaga jääksid rahule?

Väga raske on ootuseid seada, kui pole õrna aimugi, kus me teistega võrreldes oleme. Ma väga loodan, et suudame ralli läbi sõita ilma tehniliste probleemideta ja kui see juba õnnestub, siis kõik järgnev oleks ainult positiivne.

Tunnistasid küll Horvaatia ralli järel, et püsisid nii suures mängus tänu törtsule õnnele, ometi võiks arvata, et seal saadud teine koht ja põgusalt esikohavõitluses olemine mõjusid sinu enesekindlusele hästi?

Kindlasti on positiivne vahelduseks võistlus lõpetada. Selleks, et tekiks enesekindlus, peame muutuma palju stabiilsemaks kogu oma süsteemiga ja siis saame hakata jälle võidu sõitma nii nagu see peaks käima.

Mida tänavusest Portugali rallist oodata – kui palju on katsete trassid võrreldes eelmiste aastatega muutunud ning millised faktorid saavad ralli jooksul ilmselt otsustavaks?

Sel aastal on kõik katsed samad ja otsustab vastupidavus aga loomulikult ka kiirus. Tegu on hooaja esimese kruusaralliga kõigile tiimidele ja sõitjatele.

Portugali ralli on viiel korral valitud maailma parimaks ralliks. Kui kõrgel Portugali etapp sinu isiklike lemmikute edetabelis asub?

Portugal on üks mu lemmikuid, teed on väga huvitavad, rallil on lihtne ja arusaadav korraldus ning kogu sealne ühiskond elab sel nädalal ralli laines. Lihtsuses peitub võlu.

DirtFishi portaalis oli hiljuti huvitav lugu sellest, kuidas WRC All Live on muutnud rallisõitjate ettevalmistust ja eeltööd – erinevalt varasemast on võimalik nüüd konkurentide kiiruskatseid pardakaamerast täispikkuses vaadata, nende sõidustiili analüüsida ja sealt enda jaoks kasulikku üles korjata. Seda on peetud ka Kalle Rovanperä nii noores eas saavutatud edu üheks põhjuseks. Kui palju sina teiste sõitjate pardakaamera videoid vaatad? Kuidas on sinu jaoks see WRC All Live’i funktsioon rallideks ettevalmistust muutnud?

Kindlasti on see võimalus muutnud täielikult ralli sisu. Vanasti oli ralli pigem seiklus, kus oli oluline kahe korraga kiiruslegendi kirjutamine. Täna saavad kõik korrigeerida oma legendi kellegi kiire sõitja video järgi ja seepärast on võidusõit läinud väga tihedaks, kus noored õpivad läbi videote katseid pähe ja võtavad seda juba kui ringrajavõistlust. Ise loomulikult töötame ka videoid läbi, et kasutada ära kõigi sõitjate kogemus, juhul kui keegi kuskil vea teinud või mingi üllatuse saanud.

Portugali ralli ajakava (Eesti aja järgi):

Neljapäev, 19. mai

Testikatse Paredes (4,62 km) – kell 11.01
SS1 Coimbra (2,82 km) – kell 21.03

Reede, 20. mai

SS2 Lousã 1 (12,03 km) – kell 10.08
SS3 Góis 1 (19,33 km) – kell 11.08
SS4 Arganil 1 (18,72 km) – kell 12.08
SS5 Lousã 2 (12,03 km) – kell 14.31
SS6 Góis 2 (19,33 km) – kell 15.31
SS7 Arganil 2 (18,72 km) – kell 16.38
SS8 Mortágua (18,16 km) – kell 18.05
SS9 SSS Lousada (3,36 km) – kell 21.03

Laupäev, 21. mai

SS10 Vieira do Minho 1 (17,48 km) – kell 9.38
SS11 Cabeceiras de Basto 1 (22,03 km) – kell 10.38
SS12 Amarante 1 (37,24 km) – kell 11.54
Hoolduspaus
SS13 Vieira do Minho 2 (17,48 km) – kell 16.38
SS14 Cabeceiras de Basto 2 (22,03 km) – kell 17.38
SS15 Amarante 2 (37,24 km) – kell 18.54
SS16 SSS Porto – Foz (3,30 km) – kell 21.03

Pühapäev, 22. mai

SS17 Felgueiras 1 (8,91 km) – kell 9.08
SS18 Montim (8,69 km) – kell 9.57
SS19 Fafe 1 (11,18 km) – kell 10.38
SS20 Felgueiras 2 (8,91 km) – kell 12.08
SS21 Fafe 2 (11,18 km) – kell 14.18

Portugali ralli osalejad ja stardijärjekord: legendid taas platsis

Kui Horvaatia rallil oli stardijärjekord endiste maailmameistrite mõttes päris üürike, siis Portugali rallil on taas garaažist välja aetud totaalne raskekahurvägi: M-Sport toob taas stardijoonele hooaja avaetapi võitnud Sébastien Loebi, Toyota aga vastab kaheksakordse maailmameistri Sébastien Ogier’ga! Seega võib andmine ralli võidu peale tulla tavapärasest veelgi põnevam, seda enam, et nagu eelnevalt mainitud, on uued Rally1 klassi autod siin alles esimest korda kruusal mõõtu võtmas.

Kruusarallile omaselt on esimesel päeval esimese esimesena rajale minna väga keeruline töö ning Portugalis teeb asja veelgi raskemaks tõsiasi, et reedene päev on sedavõrd pikk ja keeruline – kui just vihma sadama ei hakka, võib arvata, et normaalsete olude juures ei suuda Kalle Rovanperä  – kelle jaoks on see esimene kord karjääris MM-kruusarallil teistele teed puhastada! – suurde mängu avapäeval sekkuda ning liidreid tuleks otsida tagantpoolt alustajatest.

Viiendana rajale minevad Ott Tänak ja Martin Järveoja on selles osas väga hästi asetunud – nende rajal olemise ajaks peaks suurem „teepuhastamine“ juba tehtud olema. Avapäeval on aga väga heas olukorras näiteks üheksandana rajale asuv Elfyn Evans, samuti oma hooaja debüüti tegev Dani Sordo, kes alustab alles viimase Rally1 autona.

Kokku on Rally1 arvestuses üles antud 12 ekipaaži. MM-sarja liider Toyota on välja tulnud Kalle Rovanperä ja Elfyn Evansi kõrval eelmainitud Sébastien Ogier’ga, lisaks on Toyotal kihutamas ka Takamoto Katsuta. Hyundai on Thierry Neuville’i ja Ott Tänaku kõrval kolmanda mehena võistlema saatmas Dani Sordot, M-Sport saadab joonele aga lausa viis autot – meeskonnale toovad võistkondlikke punkte Craig Breen, Sébastien Loeb ja Adrien Fourmaux, samal ajal kui Gus Greensmith ja Pierre-Louis Loubet võistlevad iseenda eest.

Eesti sõitjatest on lisaks Tänakule-Järveojale veel rivis Rally2 arvestuses sõitev Georg Linnamäe, Rally3 arvestuses on stardis ka Robert Virves koos Aleks Lesega. Kohalikus arvestuses tuleb aga starti veel üks põneva taustaga mees – Eesti-Portugali segaperest pärit Kevin Saraiva.

Portugali ralli osalejad ja reedene stardijärjekord (ainult Rally1 autod):

1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai)
3. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport)
4. Sébastien Loeb – Isabelle Galmiche (M-Sport)
5. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai)
6. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota)
7. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport)
8. Sébastien Ogier – Benjamin Veillas (Toyota)
9. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota)
10. Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (M-Sport)
11. Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (M-Sport)
12. Dani Sordo – Candido Carrera (Hyundai)

Portugali ralli ennustused: eelistada tasub kogemusi

Arvestades seda, et kruusa peal pole meil seni erilist aimdust, millised võiksid võistkondade vahelised jõudude vahekorrad tänavu välja näha, on Portugali ralli eel ennustusi teha tavapärasest paar kraadi keerulisem. Seni asfaldi- ja talverallide põhjal välja kujunenud mulje põhjal võiks eelkõige usaldada Toyota ja M-Spordi autosid, kuid Hyundai mehed Neuville ja Tänak on näidanud ja tõestanud, et oma kogemuste ja sportliku osavuse pealt võivad nad siiski pea igal rallil võidumängu tõusta.

Portugali rallil  tasub võidusoosikuid otsida aga eelkõige stardirivi teisest poolest – väga ohtlik kolmik pannakse seal kokku Ogier’st, Evansist ja Sordost, kelle võidu või esikolmikusse jõudmise peale tasub Betsafe’is oma panused ära teha, sest need võivad pakkuda suurepärast väärtust. Sébastien Loeb suutis küll Monte Carlos hooaja avaetapil võidukas olla, kuid võõral kruusarallil ei maksa temalt sellist šedöövrit uuesti oodata. Päris korralikud võimalused peaksid olema ka Ott Tänakul – kui auto ainult piisavalt kiire ja vastupidav oleks!

Huvitavaid fakte Portugali ralli kohta:

  • Portugali ralli kuulus WRC kalendrisse juba MM-sarja kõige esimesel hooajal 1973. aastal.
  • Viimased kuus Portugali rallit on kõik võidetud erinevate sõitjate poolt, kusjuures viis esimest neist ka erinevate autodega: 2015. aastal triumfeeris seal Jari-Matti Latvala (Volkswagen), 2016. aastal Kris Meeke (Citroen), 2017. aastal Sébastien Ogier (M-Sport), 2018. aastal Thierry Neuville (Hyundai), 2019. aastal Ott Tänak (Toyota) ja 2021. aastal Elfyn Evans (Toyota).
  • Esialgu sõideti Portugali rallit segaformaadis, kus mõned katsed olid kruusal, mõned asfaldil.
  • 2001. aastal rikkus Portugali ralli väga tugev vihmasadu. Selle järel kaotas etapp viieks aastaks koha MM-kalendris.
  • Enim kordi on Portugali ralli võitnud Markku Alén ja Sébastien Ogier (5).
  • Fafe kiiruskatset, mille lõppu kogunevad tavapäraselt tuhanded ja tuhanded pealtvaatajad ning mis on viimastel aastatel olnud ka ralli viimaseks katseks, sõideti esimest korda WRC sarjas juba 1973. aastal.
  • Portugali ralli oli aastaid kurikuulus selle poolest, et sealsed pealtvaatajad ronisid rajale väga lähedale ning vilistasid tihtipeale ohutusnõuetele. 1986. aastal saidki kolm pealtvaatajat surma, kui kohalik sõitja Joaquim Santos auto üle kontrolli kaotas ning rahva sekka paiskus.